Zo reduceer jij je werkstress. Met tips van stressdeskundige Suzan

H oe gek laat jij je maken op je werk? Op een schaal van 1 tot 10, wat is dan jouw stresslevel en hoe kun je dat reduceren? Waarbij 0 staat voor totaal geen stress en 10 voor enorm veel stress. De stressdeskundige Suzan Kuijsten van Wendy Online sprak met ondernemer Angelique (haar stresslevel is 3) en kwam tot een interessante conclusie om je stresslevel te reduceren.

Angelique is 44 jaar oud, ze is getrouwd en heeft drie kinderen. Naast het moeder zijn is ze directeur bij het bedrijf SalesValue. Een drukke en verantwoordelijke baan dat veel van haar aandacht vraagt. Als zij haar stresslevel een cijfer zou moeten geven, dan scoort zij onder het landelijk gemiddelde (score 5). Angelique schat haar stresslevel in op een 3. Ondanks dat er altijd wel momentjes zijn die je als stress kunt ervaren. Vindt ze dat zijzelf wel heel sterk in balans is. Waardoor die stressmomenten voor haar niet heel sterk aanwezig zijn.

Wat als er wel een RESCUE momentje is?

Toch gebeurt het wel eens dat ook zij een stressmomentje heeft doordat haar werk en haar privéleven ineens door elkaar liepen. Bijvoorbeeld dat ze met haar drie kinderen op een voetbaltoernooi was. De jongste was niet helemaal lekker, haar dochter liep alle kanten op. En de oudste was bezig met het voetbaltoernooi. Dan is het al alle zeilen bijzetten, terwijl tegelijkertijd haar telefoon een paar keer gaat omdat er ook nog iets op het werk speelt waar ze direct op moet acteren. Om het dan te blijven combineren (het multitasken) is niet te doen. Er zal een keuze gemaakt moeten worden. Angelique moet snel schakelen en belt in zo’n geval haar partner om te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Haar man kon in dit geval haar kinderen opvangen, zodat zij naar haar werk kon. De balans tussen werk en privé, in dit geval de relatie met je partner, is op zo’n moment cruciaal.

Tips om je stresslevel op je werk te reduceren

  1. Zorg voor balans in je relatie; In hoeverre voel jij je gesteund door je partner? Je veilig en gelijkwaardig voelen in een relatie is essentieel om in de basis sterk te staan. Dat alleen al kan ervoor zorgen dat jij je minder gek laat maken door de dingen die op je werk voorvallen. Eenmaal thuis kun jij je verhaal doen bij je partner en hecht je waarde aan zijn visie op deze gebeurtenis. Wat jou sterkt in je eigen bevindingen.
  2. Wees niet te streng voor jezelf; Je kunt je wel druk maken om van alles en nog wat. Maar probeer te relativeren in hoeverre echt iets belangrijk is. In het voorbeeld van Angelique kwam ze erachter dat de kleding van haar dochter veel te klein was geworden. Je kunt je schuldig voelen, doordat je er niet op tijd bij was om nieuwe kleding te kopen. Het voelt toch als een van de vele balletjes die je hoog probeert te houden. Of je laat het voor wat het is en koopt alsnog het kledingstuk dat vervangen moet worden. Zonder daar voor jezelf een oordeel over te geven. Buig het om in iets positiefs; je doet het namelijk fantastisch want je kind is al weer goed gegroeid!
  3. Balans met jezelf zorgt voor weinig afleiding; Heb jij tip 1 en 2 voor elkaar? Dan kan het zomaar zijn dat tip 3 al bijna vanzelf gaat. Wanneer je daarnaast je op je werk ook minder laat afleiden, doordat jij je zaakjes (thuis) op een rijtje hebt levert dat meer overzicht op. Daarbij helpt het om in je agenda blokken te plannen. Die geven meer structuur. Ga met een opdracht 25 minuten volledig gefocust aan de slag. Uit diverse onderzoeken komt namelijk naar voren dat je hersenen een beperkt aantal minuten (gemiddeld 25) geconcentreerd bezig kunnen zijn. Spreek met je collega’s af wanneer jij je niet wilt laten afleiden, zodat ook zij zich kunnen concentreren op hun werk. Na die 25 minuten ga je even van je werkplek vandaan, om bijvoorbeeld een kopje thee te halen. Of even je collega te spreken, mocht dit nog nodig zijn. Na een paar minuten ga je er volledig tegenaan.
  4. Extra tip: Focus; We weten allang dat multitasken echt geen tijdswinst oplevert. Volgens Universiteitshoogleraar psychologie Paul A. Kirschner is dit zelfs wetenschappelijk bewezen. Dit komt omdat wat je dan doet, niet met de volle honderd procent aandacht doet. Hierdoor lever je minder kwaliteit. Tevens kan dit ervoor zorgen dat je onnodige fouten maakt. Wat resulteert in dat er dingen alsnog overnieuw moeten. Kies daarom voor focus en richt je op 1 taak. Wat wel winst oplevert is wanneer bepaalde handelingen vanzelf gaan, zonder dat je daar veel bij hoeft na te denken. Je kunt daardoor sneller van taak wisselen.
  5. Extra tip: Ga voor praktisch; Hoeveel balletjes moet jij gemiddeld per dag hooghouden op je werk? Maak eens een lijstje en verdeel daarin de dingen die echt niet zonder jou of door jou gedaan kunnen worden. En aan de andere kant van dat lijstje staan de dingen die eventueel door iemand anders, efficiënter of samen met je collega’s opgepakt kunnen worden. In het interview met Angelique kwam naar voren dat zij het praktischer vond om een bakfiets aan te schaffen, zodat ze alle drie haar kinderen in een keer kon vervoeren door de stad. Op die manier waren ze bij elkaar en kon zij ze niet uit het oog verliezen.

Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje, zeker wanneer je weer volop aan de slag moet op je werk. Hoe zorg je er echter voor dat jij, naast de hierboven genoemde tips, je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5*

Tijdens die momenten die wat extra aandacht van je vragen is er RESCUE Plus. *Ondersteunt in stress-situaties!
Lees meer »
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door: Wendy Online, Suzan Kuijsten (stressdeskundige), Patricia Gooijer (video) en Bach RESCUE.