Zo kan je met voeding stress verminderen

Kun je met voeding stress verminderen - Bach RESCUE

Als je gestrest bent hunker je meer naar zoet, zout en vet eten.
De kans dat je dan ongezonde keuzes maakt is dus groot. Kan het ook andersom?
Door je voeding in te zetten als wapen tegen stress? Het antwoord: ja!

I edereen heeft weleens stress. En in zekere zin is dat zelfs gezond, als het maar niet te lang duurt. Gieren de zenuwen al dagen door je lijf? Dan is de kans groot dat je sneller kiest voor een saucijzenbroodje dan een broodje gezond. Wanneer je stress hebt, maakt je lichaam namelijk meer adrenaline en cortisol aan. Deze hormonen zorgen ervoor dat je bloedsuiker stijgt. Even zorgt dat voor een flinke dosis energie, maar daarna beland je in een dip. Het gevolg: je bloedsuiker stijgt en je hunkert al snel naar eten met veel suiker, zout of vet.

Er zijn ook mensen die bij stress juist geen hap door hun keel krijgen. Dan eet je niet alleen minder, maar krijg je meestal ook niet de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen. Ook als we geen hap door onze keel krijgen, kiezen we alsnog eerder voor een snelle hap dan een gezonde maaltijd.

Voeding tegen stress

Wanneer je je in gestreste situaties volstopt met ongezond eten, voel je je even goed, maar daarna al snel niet meer. Juist gezonde voeding heb je nodig om de stress te minderen en je weer beter te voelen. Je kunt je stress dus echt ‘wegeten’. Wanneer je goed voor jezelf zorgt met de juiste voeding, ervaar je meer energie, voel je je lichamelijk én geestelijk fitter en ben je dus zelfs beter opgewassen tegen de spanning. Klinkt goed dus. Maar wat moet je dan precies eten? In ieder geval voldoende fruit en groenten, maar deze vier producten horen zeker op je bord thuis als je stress hebt.

1. Avocado

Avocado’s, vijgen, maar ook pruimen, cashewnoten en amandelen zitten vol met magnesium. En dat is precies het mineraal dat je nodig hebt in tijden van stress. Magnesium helpt je spieren en zenuwen ontspannen in gespannen situaties. Ervaar je veel stress? Dan ben je in een mum van tijd door je magnesiumvoorraad heen en is het belangrijk om dit aan te vullen.

2. Vette vis

Ook heel belangrijk: omega-3, wat onder andere in vette vis zit. Zet dus zeker zalm, tonijn of makreel op het menu als je weet dat er een stressvolle periode aankomt. Ook in walnoten, chiazaad en lijnzaadolie zit veel omega-3. Omega-3 helpt de aanmaak van het stresshormoon cortisol te verminderen. Dat betekent dat je je er automatisch rustiger door gaat voelen.

3. Peulvruchten

In peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen, zit veel vitamine B. Een belangrijke vitamine als je veel stress hebt. Zo ondersteunt vitamine B1 je bloedsuiker, heb je B5 nodig voor je hormoonhuishouding en helpt vitamine B6 bij de aanmaak van serotonine, ook wel bekend als het ‘gelukshormoon’. Naast peulvruchten, zijn ook volkorenproducten, melk en ei goede bronnen van deze vitamine.

4. Bananen

Fruit is sowieso gezond voor je omdat het veel vitaminen,  mineralen en vezels bevat. Maar wist je dat banaan vol zit met tryptofaan, kalium en magnesium. Dit zijn mineralen die ervoor zorgen dat je spieren beter kunnen ontspannen. Banaan is een goede avondsnack omdat het vitamine B6 bevat. Van deze vitamine is bekend dat er melatonine vrijkomt, wat je slaap bevorderd.

Uiteindelijk gaat het om de juiste balans zien te vinden. Wil je stress nog verder aanpakken, waardoor je lekkerder in je vel komt te zit? Denk dan ook eens aan Vitamine B5 en B12, die je helpen bij het verminderen van stress. Vitamine B5 ondersteunt het energieniveau en vitamine B12 is gunstig voor een goede geestelijke balans. In onze Bach RESCUE Plus producten zitten deze vitaminen.

Inloggen

Wachtwoord vergeten?