Wat is jouw stresslevel? Met 5 tips van stressdeskundige Suzan

back to schooltips - RESCUE ism Wendy Online

O p een schaal van 1 tot 10, wat is jouw stresslevel? Waarbij 0 staat voor totaal geen stress en 10 voor enorm veel stress. Wat kun je doen om je stresslevel naar beneden te krijgen? De stressdeskundige Suzan Kuijsten van Wendy Online sprak met docent Merle (haar stresslevel is 6/7) en gaf haar een aantal werktips om je stresslevel te reduceren. Ook handig als je geen docent bent, en een andere baan hebt.

De werkdruk in het onderwijs is om verschillende redenen hoger in vergelijking tot andere banen. Je kan namelijk niet voor 80% voor de klas gaan staan. Zeker niet wanneer je met jonge kinderen of pubers werkt. Die voelen dat, daardoor geef je ze te veel ruimte en kunnen ze de boel op stelten zetten. Het onderwijs vergt veel van je. Je bent immers verantwoordelijk voor ongeveer dertig kinderen, die daarnaast nog eens allemaal aandacht van je willen. Het volgende moment heb je weer een nieuwe klas met bruisende bubbels die aandacht van je verlangen. Wat doe je dan om tussendoor echt even op jezelf te letten. Want ook jij moet tussendoor herstellen, omdat je toch iedere keer een grote inspanning levert.

Tips om je stresslevel te reduceren

  1. Kies echt momenten voor jezelf; Dit betekent dat je tijdens de vakantie, in het weekend en buiten schooltijd je werkmail uit hebt staan en ontspanning zoekt. Sporten kan hierin een uitlaatklep zijn. Het zorgt voor meer lucht in je hoofd en het verlaagd het cortisolniveau in je lichaam. Het kan je helpen opladen voor weer een nieuwe dag. Is sporten niets voor jou? Bedenk dan wat werkt wel voor je en gun jezelf dit.
  2. Leg de lat lager; Perfectionisme is prima, want dit brengt je heel ver in het leven. En zorgt dat er dingen goed gaan. Dat hoeft echter niet de hele tijd. Wanneer jij jezelf te veel onder druk zet, weet je dat je de lat lager moet gaan leggen. Goed is goed en leer loslaten. Wees niet te streng voor jezelf. Dat haalt wat druk van de ketel.
  3. Praat; Tijdens je werk kun je voor ontlading zorgen. Praat met je leerlingen of collega’s over luchtige dingen, die niet werkgerelateerd zijn. Wanneer je op persoonlijk niveau contact legt met mensen, krijg je daar ook weer energie van. Het zorgt er onder andere voor dat je op dat moment even niet met je werk bezig bent.
  4. Extra tip: Leer van elkaar; Is er iets waar je structureel tegenaan loopt? Blijf er niet te lang mee rondlopen. Bespreek dit (max. een keer per week) met je een van je collega’s. Wellicht dat zij al eerder tegen hetzelfde aanliepen en de oplossing al uitgedokterd hebben. Bespreek dit uiteraard niet te vaak, want dan ben je alsnog alleen maar met je werk bezig.
  5. Extra tip: Ga voor tijdswinst; Ga eens bij je zelf na hoeveel jij vergadert, wat je qua administratie allemaal bij moet houden en welke werkzaamheden je dubbel doet. Dat kan vast minder! Heb je daar goeie ideeën over, bespreek dit met je collega’s en zorg voor draagvlak waarin je elkaar steunt. Het is namelijk moeilijk om in je eentje dingen te verbeteren op school, samen gaat dat een stuk beter.

Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje, zeker wanneer je weer terug bent van je vakantie en weer volop aan de slag moet. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5*

Tijdens die momenten die wat extra aandacht van je vragen is er RESCUE Plus. *Ondersteunt in stress-situaties!
Lees meer »
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door: Wendy Online, Suzan Kuijsten (stressdeskundige), Patricia Gooijer (video) en RESCUE.