Wat te doen tegen stress?

vrouw gestresst

I edereen is er wel bekend met het fenomeen stress. Moet je een deadline halen? Of misschien heb je wel een spannende presentatie of sollicitatiegesprek. Dit brengt allemaal extra spanning met zich mee die stress veroorzaakt. Als je namelijk langdurig spanning ervaart, gaat dit over in stress. Stress is niet per definitie slecht voor je, alleen gaat het erom hoe je ermee omgaat. In dit blog geven we je tips tegen stress, hoe je stress kan verminderen en hoe je kan leren ontspannen.

Wat helpt tegen stress?

Doordat stress wordt veroorzaakt door spanning in je lichaam of geest, is de makkelijkste oplossing om te ontspannen. Iedereen heeft zijn manier om te ontspannen. Vind daarom een manier die bij jou past en waarbij jij je prettig voelt. Verder in dit blog geven we verschillende tips om inspiratie op te doen wat voor jou werkt. Is het bijvoorbeeld muziek luisteren, sporten of misschien wel mediteren? Oefen hiermee en vind de manier die bij jou past!

Leren ontspannen

Ontspannen is niet voor iedereen even makkelijk. Helemaal in drukke periodes ervaar je veel stress waardoor een moment voor jezelf er snel bij inschiet. Je blijft altijd maar doorgaan en probeert meerdere ballen in de lucht te houden. Dit is voor jou vast herkenbaar. Juist momenten van ontspanning zijn in periodes van stress noodzakelijk. Daarom is het helemaal niet gek om te gaan leren ontspannen. Plan in de week of in de maand een specifiek moment in, waarop je gaat leren ontspannen en een moment voor jezelf neemt. Hierdoor zal je gewend raken aan dit moment waardoor je gaat leren te ontspannen.

Tips tegen stress

Om stress tegen te gaan is het dus noodzakelijk om momenten te plannen van ontspanning. De vraag hierbij is dus: wat te doen tegen stress? Onderstaande tips geven je handvatten om momenten van ontspanning te vullen en je te helpen omgaan met stress

Tip 1: sporten goed tegen stress

Als je in een tijd van stress zit of je hebt het erg druk, heb je vaak geen tijd om te sporten. Juist in in deze periode is het belangrijk om tijd in te plannen voor beweging. Bewegen zorgt er namelijk voor dat stress wordt vermindert en je spieren een andere prikkel ervaren. Ook geeft sporten je hersenen een extra boost waardoor je uiteindelijk ook beter gaat slapen. Kortom: sporten heeft alleen maar pluspunten om je stress de baas te worden. Maak dus eens een wandeling, loop een rondje hard of ga naar de sportschool.

Tip 2: pak je hobby weer op

Heb je een hobby die je leuk vindt en heb je die al een tijdje niet meer gedaan? Probeer deze gewoonte weer eens op te pakken! Dit zal je ontspanning geven doordat je gedachten even ergens anders op gefocust zijn. Door je hobby weer uit te voeren zal je weer in een ander denkpatroon terecht komen waardoor je uit je oude ritme wordt getrokken.

Tip 3: pas je omgeving aan

Waarschijnlijk heb je in de afgelopen periode steeds in dezelfde omgeving geleefd waardoor deze omgeving ook een beetje verwaarloosd is. Ruim deze omgeving weer eens lekker op of verplaats meubels waardoor je uit het oude patroon wordt gehaald. Dit zal je weer een nieuwe impuls geven met als gevolg dat er rust in je hoofd komt. Ook zorgt het anders bezig zijn ervoor dat je gedachten even kan verzetten.

Tip 4: doe eens even niks

Ook eens even niks doen zal voor rust gaan zorgen. Laat daarbij je televisie, telefoon en laptop eens lekker uit en ontspan! Maak wellicht een to-do lijstje van dingen die je nog moet doen, waardoor je dit ook even kwijt bent uit je hoofd. Hierdoor zal je de tijd even kunnen nemen en ruimte ervaren. Gun je jezelf de rust waardoor je hierna weer genoeg ruimte hebt om alles te overzien en te plannen.

Tip 5: ondersteun je lichaam met vitamines

Vitamines geven je lichaam een goede en noodzakelijke basis. De vitamines B5 en B12 helpen je specifiek bij het verminderen van stress voor zowel je lichaam als je geest. Deze vitamines bieden ondersteuning bij vermoeidheid, geestelijke inspanning en spanning. Benieuwd naar deze ondersteuning? Onze producten van Bach Rescue bevatten deze vitamines en om te helpen bij het ondersteunen.

Inloggen

Wachtwoord vergeten?