Waarom muziek je helpt te ontspannen

Laptop-Schrijven-Renate-RESCUE

Z it je midden in je examenperiode, ben je aan het blokken voor je theorie-examen of ben je om een andere reden drukken dan druk. Heb je het gevoel dat er meer in je hoofd zou moeten passen, dan dat je er nu in krijgt? Luister daarom naar muziek, zing mee… het liefst keihard en samen met iemand anders is helemaal geweldig! Benieuwd waarom? Wij leggen het uit.

Alert en focus

Ben je bezig om alle informatie die je leert voor je examenperiode of voor die belangrijke presentatie op te slaan in je overvolle hersenen? Dan voel je de druk toenemen, je hartslag gaat omhoog, er komt een stofje genaamd cortisol vrij. Cortisol is een stresshormoon dat bedoeld is onder andere om weer focus te krijgen. Het zorgt ervoor dat je alerter bent. Die alertheid en focus is doorgaans van korte duur. Net zoals vroeger in de oudheden die cortisolpiek ervoor zorgde dat je bij de aanblik van een sabeltandtijger precies wist wat je moest doen en zo snel mogelijk kon reageren. Alle energie ging naar je spieren en je kon je razendsnel uit de voeten maken. Letterlijk en figuurlijk!

Terug naar het heden; Zo’n examenperiode, of ander examen, duurt echter langer dan zo’n vluchtmoment. Voor de meeste examens ben je wel dagen aan het blokken of studeren. Dan word je blootgesteld aan meer cortisol dan de bedoeling is. Niet elk lichaam is daar even blij mee. Hoe krijg je het dan voor elkaar dat je dit cortisolniveau weer op een normaal niveau komt?

Muziek helpt je te ontspannen

Muziek luisteren doen we om diverse redenen. De een voelt er een bepaalde emotie bij, je wordt er blij van, of nostalgisch met een kippenvelmoment tot gevolg. De ander begint spontaan te bewegen en lijkt daar geen invloed op te kunnen uitoefenen. In het brein zijn er diverse processen op gang gekomen, zonder dat je daar erg in hebt. Er worden talloze ‘nieuwe’ verbindingen gemaakt, je hersenen worden actiever en als het ware wijzer.

Maar er is nog iets waar muziek je bij kan helpen. Muziek op een bepaalde beat (60 tot 70 beats per minuut) helpt je hartslag weer terug te gaan naar een basisniveau, zo is gebleken uit diverse studies. Want dit is namelijk ook je gemiddelde hartslag wanneer je achter je bureau stilzit. Om dan dat lekkere heavy metal, of dat nieuwe hiphop nummer op te zetten is tijdens het leren niet zo slim, je wordt dan afgeleid door te veel variatie in de muziek. Kies juist voor rustige klanken: omgevingsgeluiden van een bos, een waterval doen het nog steeds uitstekend. Dat zijn niet voor niets de geluiden die je hoort wanneer je een ontspannende dagje sauna beleeft. Er is zelfs een top tien met meest ontspannende muziek op Spotify. Dus zet je koptelefoon op en gaan met die banaan!

Ook keihard meezingen samen met je BFF mag

Heb je al de nodige uren naar je boeken gestaard, met dat geruststellende muziekje op de achtergrond? Dan is het tijd voor een break, eentje waar je weer energie van krijgt. Maak een wandeling buiten, de frisse zuurstof en het bewegen van je lijf doet wonderen voor je koppie. Zet ondertussen even je favoriete playlist op en zing ongedwongen mee. Of nodig je beste vriendin uit om samen de examenstof door te nemen, twee weten tenslotte meer dan een. En je vindt steun bij elkaar door die extra knuffel die je van haar krijgt, wat tevens goed is om weer rustiger te worden. Neem ondertussen wat gezonde voeding tot je, hersenen hebben tenslotte ook gewoon voeding en hydratatie nodig.


Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje, zeker in je examenperiode. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5* en B12

Neem een van de RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten, onder andere te koop bij Kruidvat en ETOS.

*Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Lees meer »