Waarom het slim is om je werkgeluk te vergroten

Tips om je werktijd te optimaliseren - Bach RESCUE

E lke ochtend als de wekker gaat, hoe vrolijk stap jij dan uit bed? Wanneer je dan op kantoor komt, ben jij dan de eerste die roept: Is het al weekend? En dat op maandagmorgen. Het klinkt onschuldig zo’n opmerking en misschien bedoel je het ook wel als een grapje. Maar zit er niet eigenlijk een kern van waarheid in?

Zeg eens eerlijk; Hoe happy ben jij?

Het aantal mensen dat noodgedwongen thuis moet blijven door te veel stress is volgens diverse onderzoeken nog nooit zo hoog geweest. Bepaalde beroepsgroepen zijn er zelfs gevoeliger voor dan anderen. En val je in de categorie millenials (geboren tussen 1980 en 2000) dan loop je al helemaal een verhoogt risico om overwerkt te raken. De prestatiedrang, het gevoel van iets missen en continu bereikbaar willen zijn is bij deze groep hoger dan de oudere generaties. Wat kun je dan zelf doen om je werkgeluk te vergroten?

Tips om je werkgeluk te vergroten

  1. Begin positief je dag; Denk niet direct bij het ontwaken aan alle problemen waar je die dag tegenaan kan lopen. Dat komt je humeur zeker niet ten goede. Denk wel in mogelijkheden. Je krijgt tenslotte elke dag de kans om het anders te doen. Om veranderingen door te voeren, al is het met kleine stapjes. Dus waar je gisteren tegenaan liep, ga je vandaag anders aanpakken. Een voorbeeld; Wanneer een volwassene naar buiten kijkt en het regent, kan deze dit zien als een belemmering. Echter is het in de ogen van een klein kind een geweldige ervaring om hard in de plassen te stampen en te dansen van plezier.
  2. Complimenten geven en ontvangen; Wat je denkt, straal je uit. Stel je voor dat je collega’s jou met een enorme glimlach binnen zien lopen. Je praat even met de dames van de receptie, en wenst de andere mensen om je heen een uitzonderlijke goedemorgen. Reken maar dat ze willen weten hoe jij zo positief komt. Je geeft aan dat je er zin in hebt vandaag en er naar uitkijkt om samen aan de slag te gaan. Een goede reden voor die stralende glimlach. En laten we wel wezen, een glimlach staat toch ook fantastisch op jouw gezicht!
  3. Doe werk wat je echt leuk vindt; Niet iedereen gaat met plezier naar zijn of haar werk. Je kunt je daarom ook afvragen of je wel het werk doet dat je leuk vindt. Heb jij uiteindelijk die droombaan gevonden, waar je als klein kind al over fantaseerde? Of heb jij je laten leiden door invloed van anderen? Misschien wist je op die leeftijd nog niet zo goed waar jouw passie lag. Vergeet niet om daar eens goed naar te luisteren en dat je nog altijd van baan kunt veranderen.
  4. Leer; Doe jij elke dag, week of maand dezelfde klussen? Ben je daar inmiddels zo gedreven in dat je het zelfs met je ogen dicht kunt doen? Grote kans dat je daar nog maar weinig voldoening uit haalt. Het is bewezen dat door te blijven bijleren je hersenen zich juist actiever zullen gedragen. Je maakt op neurologisch niveau meer verbindingen aan, waardoor je negatieve gevoelens (getriggert in de Amygdala en vaker aanwezig bij stress) minder de kans krijgen om te bestaan. Doordat je nieuwe dingen leert, word je bovendien nog eens slimmer ook. Een win-win situatie voor op jouw werk!
  5. Luister naar muziek; Net zoals het leren een effect heeft in de bestrijding tegen negatieve gevoelens, geldt dit ook voor het luisteren naar muziek. Muziek kan je niet alleen helpen ontspannen (er is zelfs een top tien met meest ontspannende muziek op Spotify). Muziek op een bepaalde beat zorgt er bijvoorbeeld voor dat je hartslag weer terug gaat naar een basisniveau. Het is niet voor niets dat ze in de sauna en bij yoga rustige muziek aan hebben staan. Dit versterkt het gevoel van die ontspannenheid die je zoekt op dat moment.

Ga jij met deze vijf tips aan de slag? We zijn benieuwd naar jouw ervaring, deel het via onze Facebookpagina!

#Straaluitwaterinzit

Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5*

Neem RESCUE Plus. *Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!
Lees meer »