Top 5 beste mindfulness oefeningen voor thuis

W anneer was je voor het laatst volledig aanwezig in het moment? Dus niet met je hoofd bij je to-do-lijstje, een vervelende opmerking van een collega, of dat belangrijke gesprek dat over een week plaatsvindt. Gedachten kunnen je dag behoorlijk bepalen, terwijl ze vaak gaan over iets dat al gebeurd is of nog staat te gebeuren. Door het beoefenen van mindfulness breng je vaker je aandacht naar het huidige moment en het mooie is dat je het overal kunt doen. Of je nu op je werk bent, in de trein zit of thuis bent. Je hebt er geen attributen voor nodig, alleen je eigen lichaam. Het doen van één of meerdere mindfulness oefeningen per dag, kan ervoor zorgen dat je stressniveau verlaagt en dat je over het algemeen beter in je vel komt te zitten. Dit zijn wat ons betreft de vijf beste mindfulness oefeningen voor thuis.

Oefening 1: ademhalen met aandacht

Je doet het zonder erbij stil te staan: ademhalen. Je ademhaling heb je altijd bij je en daarom is het een handig onderwerp voor mindfulness voor thuis. Zo’n oefening kun je zo kort of lang maken als je zelf wilt. Heb je maar even de tijd? Focus dan alleen even op je ademhaling. Zit je ademhaling in je borst of buik? Gaat deze snel of langzaam? Je hoeft je ademhaling niet aan te passen, alleen maar waar te nemen. Als je wat meer tijd tot je beschikking hebt, kun je ook een ademhalingsoefening doen. Adem bijvoorbeeld 3 seconden in door je neus en 6 seconden uit door je neus of mond, en herhaal dit een aantal keer. Of probeer de 4-7-8 ademhalingsoefening. Voor deze oefening adem je 4 tellen in door je neus, houd je de lucht 7 seconden vast en adem je vervolgens uit door je mond in 8 tellen. Doe dit vier keer.

Oefening 2: bewust bewegen

Bewegen is nog zo’n ding dat vaak op de automatische piloot gaat, maar ook dit kun je mindful doen. Wees je bijvoorbeeld eens bewust van hoe je voeten de grond raken als je in huis van de ene naar de andere kamer loopt. Deze mindfulness thuis oefening kun je trouwens ook buitenshuis tijdens het wandelen toepassen. Vergeet dan niet om je heen te kijken én te ruiken. Door waar te nemen met je zintuigen kom je gemakkelijker in het moment.

Oefening 3: de bodyscan

Nog zo’n fijne mindfulness thuis oefening: de bodyscan. Veel mensen doen deze oefening het liefst liggend, maar het kan ook staand of zittend. Een bodyscan is niets meer of minder dan met aandacht de verschillende delen van je lichaam langslopen. Begin bij je voeten. Niet door aan je voeten te denken, maar door ze echt te voelen. Voel je hoe ze contact maken met het bed of de grond? En zijn ze koud of juist warm? Vervolgens werk je rustig naar boven toe. Hoe voelen je benen, je buik, je borstkas, je armen,  je nek en je hoofd? Je hoeft tijdens deze oefening niets te veranderen, maar misschien merk je wel dat bepaalde lichaamsdelen vanzelf ontspannen.

Oefening 4: mindful douchen

Je dagelijkse bezigheden kun je ook mindful doen, zoals douchen. Voel hoe je blote voeten contact maken met de ondergrond, geniet van het warme water, luister naar de geluiden van de douche en wees je bewust van de lekkere geuren. Je kunt iets soortgelijks doen tijdens het tandenpoetsen, of als je je aan het aankleden bent. Laat je fantasie de vrije loop en ontdek of jij nog meer mindfulness voor thuis oefeningen kunt bedenken.

Oefening 5: echt luisteren

Soms is je hoofd zo druk, dat je niet de rust hebt om écht te luisteren naar een ander. Je bent, terwijl de ander nog aan het woord is, al aan het bedenken wat jij wilt gaan zeggen. Je kunt je wel voorstellen dat dit niet echt mindful is en bovendien niet zo leuk voor je gesprekspartner. Probeer eens om je aandacht echt bij het gesprek te houden, zonder te oordelen over de inhoud. Merk je dat je gedachten afdwalen? Breng je focus dan rustig weer terug naar het gesprek.

Meer ondersteuning bij het reduceren van stress

Heb je het gevoel dat je naast mindfulness oefeningen voor thuis wel wat extra ondersteuning kunt gebruiken bij het aanpakken van je stress? Dan kun je ook proberen of bepaalde soorten voeding helpen om de stress te verminderen. Daarnaast staan vitamine B5 en B12 erom bekend dat ze ondersteuning kunnen bieden bij het reduceren van stress. Je vindt deze vitamines, naast de 5 originele Bach bloesems, in onze Bach RESCUE Plus producten, die eenvoudig te bestellen zijn via onze webshop.

Inloggen

Wachtwoord vergeten?