Tips om kalm te blijven in tijden van stress

Tips om kalm te blijven | RESCUE Blog

O ver het algemeen zal je leven op rolletjes verlopen. Is het vaak lekker overzichtelijk en weet je die vele balletjes wel hoog te houden. Maar wat als een situatie zich voordoet die zo’n impact heeft op je leven, die je niet had voorzien? Sommige mensen halen hun schouders op en gaan verder met hun leven, alsof er niets gebeurd is. Er zullen echter genoeg mensen zijn die door zo’n stress-situatie juist in paniek raken. Zich opgejaagd voelen en niet weten hoe ze nu verder moeten. Met allerlei gevolgen van dien. Door kalm te blijven worden je beslissingen weloverwogen, omdat je het overzicht bewaard. Je laat je minder regeren door je emoties en je kunt met een kalme geest verstandiger nadenken. Er zijn tenslotte veel minder afleidende factoren.

De meest voorkomende stress symptomen

Langdurige stress is niet goed voor je, het zorgt voor een disbalans in lichaam. In tegenstelling tot kortstondige stress dat er juist voor kan zorgen dat je eventjes meer focus hebt en energie voor twee. Na elke vorm van stress is het verstandig om weer voldoende te ontspannen, zodat je lijf hiervan kan herstellen. Stress herken je onder andere aan onderstaande meest voorkomende symptomen:

  • Prikkelbaar
  • Opgejaagd gevoel
  • Continu vermoeid
  • Lastig in slaap komen
  • Verminderde weerstand

Paniekreactie als primaire emotie

Een paniekreactie is geen gekke eerste emotie. De adrenaline die vrijkomt triggert diverse nieuwe reacties in je lichaam. Je hersenen geven hierbij prikkels af naar je bijnieren, die het cortisolgehalte laten stijgen. Je hartslag versnelt, je bloed gaat sneller stromen en er komt meer zuurstof in je lijf. Een kort moment ben je super gefocust. Handig en onwijs efficiënt voor een korte stress-situatie zoals een presentatie of het moment dat je een examen moet afleggen. Heb je langdurig met een spannende of onzekere situatie te maken dan zijn deze tips handig om kalm te blijven:

1. Focus op je ademhaling

Een stressreactie kan zijn dat je ademhaling alle kanten opgaat, je haalt oppervlakkiger adem en vergeet diep in te ademen. Een normale ademritme komt op 8 volledige in- en uitademingen per minuut. Breng jezelf daarom even terug naar je ademhaling. Adem diep in door je neus naar je buik en adem rustig weer uit. Op die manier geef jij je lichaam en vooral je hersenen de tijd om weer bij je positieven te komen. Herhaal dit elke keer als je merkt dat je gedachten met je aan de haal gaan.

2. Omdenken tijdens een stress-situatie

Ken jij het principe van omdenken? Het is eigenlijk een kwestie van relativeren. Het is uiteraard van de situatie afhankelijk, maar probeer je af te vragen of dit daadwerkelijk het ergste is wat jouw persoonlijk is overkomen. Of laat jij je leiden door alle meningen van anderen? Heeft wat er in het nieuws gemeld wordt of via social media wellicht een grote invloed op je eigen denkvermogen. Er wordt tegenwoordig zo veel verteld, dat je niet bij alles weet of dit van toepassing is op jouw situatie. Kijk in dat opzicht toch eerst naar jezelf. Naar wat je zelf kunt bijdragen aan je eigen gedachte. Waar kun je invloed op uitoefenen, dat zijn vooral je eigen gedachtes. Vergeet niet, jij bent daar de baas over!


Ervaring Anouska (29 jaar) – “Ik heb een verantwoordelijke en veeleisende baan in de zorg, op de psychiatrie-afdeling. Nou ik kan je vertellen; daar maak je echt wat mee. Leuke dingen, hectische dingen en helaas ook met de nodige heftige dingen. Geen dag is hetzelfde. En dan heb ik het nog niet eens over de wisseldiensten die je moet doen. Ondanks dat deze baan pittig is, geeft het me zoveel voldoening. Ik zou niets anders willen. Om ‘s avonds te kunnen slapen na een lange dag werken, kan ik met RESCUE Nacht Spray normaal in slaap vallen.”

Tips om kalm te blijven in tijden van stress

RESCUE Nacht Spray

Gebruik RESCUE Nacht Spray voor het slapen gaan.

Lees meer »

3. Het hoeft niet altijd perfect te zijn

Zoek niet naar de perfecte oplossing, kijk eerder naar een optimale oplossing. Dit sluit aan bij de vorige tip. Soms nemen de vele gedachtes en overdenkingen een loopje met je. Stop hiermee door eerst tip 1 op te volgen; je ademhaling weer onder controle krijgen. Probeer daarna die gedachten in kleine stukjes op te delen. Ventileer wat voor jou belangrijk is en waar je invloed op kunt uitoefenen. Pak ze 1 voor 1 op. Dat is veel overzichtelijker dan alles tegelijk en kost je minder energie. En bedenk; Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

4. Vraag hulp wanneer je stress ervaart

Veel mensen houden hun gevoelens voor zichzelf, zij willen anderen er niet mee tot last zijn. Wanneer iemand niet weet waar jij je zorgen om maakt of waar je stress van krijgt, dan kan dat juist de problemen verergeren. Doordat er ruimte is voor miscommunicatie. Je kunt niet alles alleen oplossen. Samen kan je meer, voel jij je sterker en minder alleen. Hulp vind je niet alleen bij de mensen om je heen. Je kunt er voor kiezen om een natuurlijk hulpmiddel te gebruiken, zoals RESCUE Plus met vitamine B5* en B12. Die helpen je te ondersteunen in *stress-situaties en spannende tijden.

5. Slaap heeft effect op je denkvermogen

In een normale situatie duurt het ongeveer vijftien minuten voordat je in slaap valt. Heb je te maken met spannende tijden, dan kan het zomaar zijn dat je blijft piekeren en die grijze massa in je hoofd daarmee actief houdt. Een kwalitatief goed nachtrust is in tijden van stress essentieel. Want vooral ‘s nachts tijdens je diepe slaap is je lichaam in staat om goed te herstellen. Het heeft op dat moment veel minder afleiding van buitenaf. Je hersenen krijgen de tijd om alles van de dag in de juiste ‘vakjes’ te stoppen en te ordenen. Wanneer je uitgeruster bent, ben je beter in staat om weer helder na te denken. Dit zorgt voor kalmte  waardoor je jouw situatie kunt overzien. Lukt het niet om snel in slaap te vallen, vertraag dan de tijd bewust. Laat het hectische los door social media en TV te vermijden een uur voordat je gaat slapen. Kies in plaats daarvan voor een boek, luister naar muziek of mediteer.

6. Gebruik vitamine B5 en B12 bij stress

Iedereen krijgt wel eens te maken met een stressmoment. Gebruik daarom de natuurlijk Bach RESCUE Plus bevat vitamine B5 en B12. B5 ondersteunt niet alleen tijdens spannende tijden. Waarbij vitamine B12 juist bijdraagt aan een heldere geest, wat goed is voor onze gemoedstoestand.