Stress verminderen op je werk: 5 tips om beter te plannen

Stress verminderen op je werk: 5 tips om beter te plannen - Bach RESCUE

G estressed op je werk en moeite met concentreren? Levert jouw agenda je niks meer dan frustratie, stress en irritatie op en lijkt er geen einde te komen aan je taken? Wij geven je 5 tips om je planning te verbeteren, zodat jij je stressniveau beter onder controle kunt houden.

1. Plan ruim

Zorg dat je extra tijd reserveert voor je taken, in de meeste gevallen kost het meer tijd dan je van tevoren inschat. Met name rondom stressvolle momenten op het werk (bijvoorbeeld bij een functioneringsgesprek) is het slim om extra tijd in te plannen zodat jij je niet gehaast voelt. Zo kan je met meer rust je werk uitvoeren wat vaak leidt tot hogere kwaliteit.

2: Maak je taken klein (zonder te multitasken)

Hoewel het slim is ruim te plannen kan het ontzettend overweldigend zijn om een blok van een paar uur te zien in je agenda waar je werkt aan 1 taak. Breek daarom grote taken op in kleinere subtaken. Het klein houden van taken maakt het overzichtelijk wat er nog moet gebeuren en wat er al gedaan is. Daarbij geeft het afronden van subtaken voldoening en een gevoel van vooruitgang. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en overzicht houd. Zo hoef je niet te multitasken. Let wel op, maak de taken niet zo klein dat je haast meer tijd besteed aan het plannen dan het uitvoeren.

3: Houd een bullet journal bij

Je agenda heeft lang niet altijd genoeg ruimte om je taken goed te omschrijven en is vaak ook best een saai ding. Ons advies: Maak een bulletjournal. Een bulletjournal is in de basis niet meer dan een notitieboek die je agenda aanvult. Het is een plek voor taken, deadlines, afspraken, notities en nog veel meer. Zo hoef je niet meer alle details te herinneren omdat je ze opgeschreven hebt. Er zijn talloze manieren om een bulletjournal aan te leggen en het is helemaal te personaliseren. Er is een wereld aan symbolen, kleuren en lijstjes te bedenken. Bottom line: maak het je eigen en maak het leuk voor jezelf om te plannen!

4: Zeg vaker nee

We zijn vaak geneigd om voor iedereen tijd vrij te maken, taken op te pakken en ze uit de brand te helpen. Wat we vaak niet realiseren is dat daardoor ook onze eigen planning onder druk kan komen te staan. Probeer daarom eens wat vaker nee te zeggen tegen je collega’s als je voldoende op je eigen takenlijst hebt staan. Hoewel dit misschien tegen je gevoelens in gaat is het op de lange termijn beter voor je productiviteit en rust en dus ook voor jezelf!

5: Plan pauzes in

Je agenda is netjes ingepland en al je taken heb vastgelegd, 8 uur volle productiviteit? Nee! Plan ook je pauzes in. Niet alleen je lunchpauzes zijn van groot belang maar ook een paar keer op een dag even een paar minuten rust pakken zorgt voor een betere focus en uiteindelijk hogere productiviteit. Hoe pak je dat momentje rust? Lees het in onze blog Rust Pakken.

#WeekvandeWerkstress #Straaluitwaterinzit

Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje, zeker wanneer je agenda helemaal vol zit. Hoe zorg je er echter voor dat jij, naast de hierboven genoemde tips, je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5*

Neem RESCUE Plus. *Ondersteunt tijdens drukke momenten en ondersteunt bij spanning en inspanning!
Lees meer »