Stress verminderen met mindfulness: 5 tips

Stress verminderen met mindfulness: 5 tips

Een ontspannen lijf en rust in je hoofd. Daar verlangen we allemaal naar als we gestrest zijn.
Maar hoe bereik je dat? Een van de geheime wapens is mindfulness.
Zelfs als je het maar even doet, kun je al stress verminderen, blijkt uit onderzoek. Aan de slag, dus!

M indfulness klinkt voor sommigen nog altijd zweverig, maar is niets meer en niets minder dan leven in het hier en nu. Het betekent bewust worden van de dingen die je doet, de plek waar je bent of de geluiden die je hoort. Zo word je uiteindelijk je lijf, je gedachten en ook de stress weer makkelijker de baas. Steeds meer onderzoeken tonen het positieve effect van mindfulness op stress aan, maar hoe zet je het zelf in tijdens een stressvolle situatie? We delen vijf tips.

Tip 1: begin je ochtend mindful

Deze tip is handig voor iedereen die gehaast de ochtend begint. Als je altijd maar aan het haasten bent, bouw je ongemerkt al veel stress op. Doe het anders en start je dag mindful. Volg je normale routine, maar doe alles met aandacht. Luister naar het geluid van het stromende water tijdens het douchen en proef de smaak van je tandpasta. Eet ook je ontbijt rustig. Ga er echt even voor zitten. Je zult merken dat je meer ontspannen aan je dag begint.

Tip 2: focus op je ademhaling

Als je gestrest bent, kun je onbewust sneller gaan ademhalen. Ook dit heeft effect op je lichaam. Je kunt je bijvoorbeeld onrustig gaan voelen en gaan zweten. Ga hier bewust mee aan de slag door je op je ademhaling te focussen. Het helpt uiteindelijk om de spanning los te laten en je gedachten een plekje te geven. Deze oefening van één minuut werkt goed: sluit je ogen en tel tien lange, langzame in-en uitademingen. Adem diep in tot in je buik. Focus je op je ademhaling en het tellen. Oefen met het loslaten van je gedachten terwijl je uitademt. Herhaal dit zo vaak als je wilt.

Tip 3: schrijf je gedachten op

Draait je hoofd overuren door stress? Ga dan bewust met je gedachten aan de slag en schrijf ze op. Door ze aandacht te geven en niet weg te stoppen of te negeren, krijg je waardevolle informatie. Je gedachten staan op papier en hierdoor kun je er letterlijk van een afstand naar kijken. Stel jezelf ook vragen over deze gedachten. Zijn ze wel echt zo belangrijk? En wat vind je van de gedachten nu ze op papier staan? Dit kan helpen om betere keuzes te maken en uiteindelijk beter voor jezelf te leren zorgen.

Tip 4: staar in het niets

Wist je dat dagdromen een vorm van mindfulness is? Doelloos voor je uitstaren kan kalmerend werken als je veel stress hebt. Je ogen zijn dan ontspannen en je focust je op één punt, terwijl de beelden rondom onscherp worden. Helaas hebben we nog maar weinig van dit soort momenten door alle drukte. Plan daarom voor jezelf wat staartijd in. Het liefst elke dag een kwartier. Ervaar hoe rustgevend het is en ontdek hoeveel nieuwe energie je ervan krijgt.

Tip 5: gebruik wachttijd nuttig

Wachten voor een stoplicht, bij de tandarts of in een rij. Het zijn allemaal situaties die voor frustratie zorgen als we stress hebben en gehaast zijn. Accepteer de situatie en heb geduld. De wachttijd wordt er niet korter door, besteed het daarom nuttig en met aandacht. Kijk om je heen, naar de mensen en de omgeving. Wees je bewust van het moment en laat de stress van je afglijden. Voor je het weet, is de wachttijd voorbij.

Je stress nog verder aanpakken

Denk dan eens aan Vitamine B5 en B12, die je helpen bij het verminderen van stress. Vitamine B5 ondersteunt het energieniveau en vitamine B12 is gunstig voor een goede geestelijke balans. In onze Bach RESCUE Plus producten zitten naast de 5 originele Bach bloesems deze vitaminen.

Inloggen

Wachtwoord vergeten?