Symptomen van stress

7 simpele manieren om je meer relaxed te voelen - RESCUE Plus

Je lichaam reageert op verschillende manieren op stress,
maar hoe kun je deze symptomen herkennen en wat kun je tegen stress doen?

Bach RESCUE geeft je meer informatie en tips!

O f je nou een pittig tentamen hebt waarvoor je veel druk voelt of die overvolle agenda op je werkt hebt, iedereen heeft het weleens meegemaakt: een stressvolle situatie. Tijdens stressvolle momenten maakt je lichaam stresshormonen aan zoals adrenaline en cortisol. De aanmaak van deze hormonen hebben invloed op je lichaam en dit kan resulteren in:

  • een verhoogde hartslag en/of ademhaling
  • een verhoogde bloeddruk
  • een aanspanning van de spieren
  • een tijdelijke hogere pijngrens

Dit is een normale reactie van jouw lichaam en wanneer de stressvolle situatie van korte duur is, kunnen deze reacties weer verdwijnen. Wanneer je voor een langere tijd onder hoge druk staat, kunnen deze symptomen ervoor zorgen dat er lichamelijke klachten ontstaan. 

Wat doet langdurige stress met je lichaam?

Wanneer je lange tijd onder stress staat, zijn er een aantal symptomen die bij veel mensen kunnen voorkomen. Merk je dat je prikkelbaar bent? Of heb je continu een opgejaagd gevoel? Dit kunnen beide signalen om stress te herkennen. Daarnaast kan het zijn dat je continu vermoeid bent, maar alsnog wel lastig in slaap komt en doordat je langdurig in survival modus bent, kan dit uiteindelijk resulteren in een verminderde weerstand. 

Wat kun je doen tegen chronische stress?

Er zijn een aantal tips om kalm te blijven in tijden van stress. Een van de beste manieren is om de focus op jezelf te leggen. Kijk naar opties voor een gezonder leven, waarbij de aandacht kan liggen op meer lichaamsbeweging, ontspanning en een gezonde voeding. Ook kun je kijken naar opties voor mindfulness en ontspanningsoefeningen, zoals bijvoorbeeld yoga. Wanneer je een momentje voor jezelf wilt nemen, werkt het luisteren naar een podcast ook erg ontspannend. Lukt het met deze tips niet om jouw stress te kunnen verminderen? Dan is het advies om te kijken naar de opties op het gebied van professionele begeleiding.

Tip: gebruik vitamine B5 en B12 bij stress

Als laatste, het is mogelijk om stress te verminderen met behulp van vitaminen. Vitamine B5 en B12 kunnen goede bouwsteentjes zijn die jouw lichaam ondersteunen tijdens stressvolle situaties. Vitamine B5 is nodig voor de energievoorziening van jouw lichaam, namelijk voor de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten. Daarnaast helpt vitamine B5 bij vermoeidheid en activeert dus weer de natuurlijke energie in je lichaam. Vitamine B12 draagt bij aan onze geestelijke veerkracht en een heldere geest, wat goed is voor onze gemoedstoestand. Beide vitamine vind je in onze Bach RESCUE Plus producten. Deze koop je gemakkelijk in onze webshop. 


Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt dus wel eens te maken met een stressmomentje, zeker nu. Bach RESCUE Plus bevat vitamine B5 en B12. B5 ondersteunt niet alleen tijdens spannende tijden, maar ook bij stressvolle situaties. Waarbij vitamine B12 juist bijdraagt aan onze geestelijke veerkracht en een heldere geest, wat goed is voor onze gemoedstoestand.