Stress na stoppen met roken

Stoppen met roken

J e weet waarschijnlijk al lang dat roken ongezond voor jou en je omgeving is. Toch is stoppen met roken erg moeilijk. Het brengt allerlei ontwenningsverschijnselen met zich mee zoals: spanning, onrust, concentratieproblemen en angst. Deze stressverschijnselen ontstaan doordat je afhankelijk bent geworden van de nicotine van een sigaret. Bach RESCUE helpt je graag en geeft je tips om met deze stress om te gaan.

Roken veroorzaakt stress

Om stress te verhelpen is het eerst goed om te weten dat roken juist stress veroorzaakt. Een nicotinegebrek zorgt er namelijk voor dat je gestresst raakt. Dit blijft aanhouden totdat het nicotinetekort weer op het oude niveau is. Als je vast rookt, ben je gewend geraakt aan een sigaret die je weer rustig maakt. Als je stopt met roken, ga je die stress dus extra ervaren. Roken lijkt dus een oplossing, maar veroorzaakt juist iedere keer weer dit moment. Dus als antwoord op de vraag: helpt roken tegen stress? Nee, het zorgt er juist voor dat je weer stress gaat krijgen.

Hoe je met deze stress om moet gaan

Tijdens het stoppen met roken moet je manieren gaan vinden om jezelf rustig te krijgen en met deze stress om te gaan. Wij geven je tips om de stressmomenten door te komen:

1. Kies voor een alternatief van ontspanning

Eerder gaf het roken je een gevoel van ontspanning. Door te kiezen voor een andere manier van ontspanning, hoef je niet te grijpen naar een sigaret. Ga bijvoorbeeld bewegen of doe een ademhalingsoefening. Je zult hierdoor de drang naar een sigaret verliezen en ontspannen tijdens de stress. Achteraf houd je er een fijn gevoel aan over en heb je weer moed om door te zetten!

2. Acceptatie

Erken dat het stoppen met roken allemaal niet zo makkelijk is. Een verslaving zit dieper dan je in eerst instantie zal denken en is niet zomaar te resetten. Probeer daarom je gedachten te verzetten en niet te focussen op het stoppen met roken. Als je niet gaat roken, gaat de drang naar een sigaret in 5 minuten weer voorbij.

3. Overtuig jezelf

Niet rokers kunnen ook omgaan met stressmomenten. Zeg tegen jezelf dat zij ook geen sigaret nodig hebben als zij stress ervaren. Als je het stoppen met roken drie weken volhoudt, is je lichaam niet meer verslaafd. Dat wil zeggen dat hierna een sigaret geen rust meer brengt tijdens het ervaren van stress.

4. Praat erover

Met anderen je ervaring en pijnpunten delen over het stoppen met roken, helpt je verder in het proces. Het geeft je het idee dat je het niet alleen hoeft te doen. Je omgeving zal het knap vinden en willen helpen, als je daar uiteraard behoefte aan hebt. Hulp buiten je eigen netwerk vragen kan ook via de Stoplijn op het gratis telefoonnummer 0800-1995.

5. Een voedingssupplement als ondersteuning bij stress

Bovenstaande tips zijn een goede manier om je stresslevel te verlagen. Maar soms heb je naast deze tips nog wat extra ondersteuning nodig bij het verminderen van stress. Bach Rescue helpt je graag om te gaan met stress tijdens het stoppen met roken. Laat je ondersteunen door de Bach RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten. *Ondersteunt in stress-situaties, activeert de natuurlijke energie in je lichaam en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Inloggen

Wachtwoord vergeten?