Schoolstress? Dit kan de oorzaak zijn

Schoolstress? Zo kan je ermee omgaan | Bach RESCUE

Je hoort het steeds vaker: kinderen ervaren stress door school.
Dit kan ervoor zorgen dat ze niet meer met plezier naar school gaan,
weinig energie hebben of bang zijn om te falen.

S choolstress, daar zit je als kind niet op te wachten want het kan je prestaties op school beïnvloeden en het plezier op school. Gaat je puber schoolexamens doen, dan kan je als ouder hier ook zelf stress door ervaren. Schoolstress kan ontstaan door verschillende oorzaken:

  • Het vele huiswerk dat gemaakt moet worden
  • Een belangrijke toets
  • Een spreekbeurt voor de hele klas
  • Een volle agenda
  • Slechte cijfers
  • Hoge verwachtingen van anderen
  • Een foute studiekeuze

Zo kan je omgaan met stress op school

Als je als kind stress ervaart door school kunnen verschillende mogelijkheden helpen om dit op te lossen. Het belangrijkste is om hulp te vragen. Dit kan je doen bij je ouders, docenten, decaan of studiebegeleider. Geef aan waarom je stress ervaart, want misschien kunnen ze je hierbij helpen. Deze tips kunnen ook helpen bij het omgaan met stress op school:

1. Eet gezond

Gezonde voeding is natuurlijk altijd belangrijk, maar het kan ook helpen tegen schoolstress. Als je druk bent op school kan het gebeuren dat je sneller ongezonde snacks eet, maar probeer genoeg fruit en groente te eten.

2. Beweeg genoeg

Wanneer je genoeg lichaamsbeweging hebt kan jij je ook vaak beter concentreren. Probeer dus vaker te bewegen. Door stress kunnen je spieren gespannen zijn en door te sporten zullen je spieren ontspannen.

3. Zorg voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is erg belangrijk. Probeer daarom een ritme aan te houden. Ga op een vast tijdstip naar bed en zet je wekker ‘s ochtends vroeg op een vast tijdstip. Probeer iedere nacht acht uur slaap te krijgen.

4. Plan goed

Heb je heel veel huiswerk en tentamens die eraan komen? Dat kan stress veroorzaken. Probeer in dit soort tijden goede planningen te maken. Verdeel je taken en begin op tijd, zodat de kans kleiner wordt dat je schoolstress krijgt. Let hierbij op wanneer je het productiefst bent. Is dat ’s morgens, dan kun je op die momenten focus houden op de lastige vakken. Is dat pas in de middag, dan plan je ’s morgens de simpele vakken en de lastigere vakken bewaar je voor de middag.

5. Houd je hoofd koel

Het is belangrijk om tijdens je tentamens of examens je hoofd koel te houden. Dit kan je bijvoorbeeld door door je niet af te laten leiden. Ben je aan het leren? Zorg dan voor een rustige plek, zonder te veel afleiding.

Heeft jouw kind stress op school? Dit kun je doen als ouder

Kinderen kunnen door school stress ervaren. Ze willen bijvoorbeeld goed presteren en kunnen daardoor druk voelen of ze kunnen bang zijn om te falen. Heeft jouw kind te maken met schoolstress? Dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen als ouder. Het belangrijkste is begrip tonen. Neem het serieus als je kind het aangeeft en ga in gesprek. Probeer samen te kijken naar de volle agenda en help je kind bij het plannen. Schrap dingen uit de agenda die minder belangrijk zijn, zodat jouw kind ook voldoende rust heeft.


Ondersteuning nodig bij stress*?

De producten van Bach RESCUE Plus bevatten vitamine B5* en B12. Vitamine B5 ondersteunt onder andere in spannende tijden, stress situaties en tijdens drukke werkzaamheden zoals huiswerk voor school. Vitamine B12 helpt onder andere bij vermoeidheid en draagt bij aan een heldere geest. Ervaar je stress op school of stress als ouder omdat je kind examen gaat doen? Probeer dan één van deze producten. Je schaft ze gemakkelijk aan via onze webshop. 

Inloggen

Wachtwoord vergeten?