Pak jij bij stress een extra kop koffie, of niet?

Pak jij bij stress een extra kop koffie, of niet? Bach RESCUE

F unctioneer jij in de ochtend niet voordat jij je eerste bakje koffie hebt gehad? Het is deel van je ochtendritueel, die je de rest van de dag doorzet. Of misschien ben jij je er helemaal niet bewust van hoeveel koffie je drinkt gedurende de dag. Wij geven een paar inzichten in wat koffie met je doet en hoe jij daar invloed op hebt.

Werking

Hoewel het verschillend is voor iedereen in hoeverre en hoe lang er merkbare effecten zijn van cafeïne, ervaren mensen over het algemeen ogenschijnlijk een betere concentratie en vermindering van moeheid. De cafeïne in koffie maakt je (tijdelijk) alert en wakker. Of misschien kies je niet voor koffie, maar voor een ander hulpmiddel met cafeïne. Dit stofje verhoogt de bloedtoevoer naar de hersenen en stimuleert uiteindelijk het stresshormoon cortisol. Niet handig wanneer je cortisolniveau al hoger is dan je lichaam kan verwerken. Hierdoor verstoren er allerlei natuurlijke processen in je lijf. Waardoor je lichaam nog harder moet werken om alles weer op een basislevel te krijgen. Met als gevolg; je voelt je nog uitgeputter dan je al was, zodat je toch weer voor een nieuwe stoot cafeïne gaat.

Opname

Cafeïnehoudende koffie op een lege maag kan er tevens voor zorgen dat je een grote piek krijgt in je energieniveau, gevolgd door een grote dip. Deze grote en snelle schommeling kan de aanwezig stress aanwakkeren, wat natuurlijk niet wenselijk is (zie ook de uitleg hierboven). Dit kan je eventueel oplossen, door te starten met een voedzaam vezelrijk ontbijt en vooral dat je gedurende de dag ook nog gezonde vetten binnenkrijgt. Deze zorgen ervoor dat je lichaam de cafeïne gelijkmatiger opneemt zodat jij meer op hetzelfde energieniveau blijft gedurende de dag. Beter is zelfs om je cafeïne inname te beperken, dan heb je sowieso die schommelingen niet.

Reactie

Iedereen reageert anders op koffie. Als je merkt dat je lang of heftig de effecten van de cafeïne in je lichaam voelt, is het logischerwijs slim om minder koffie te drinken. En te zoeken naar een alternatief om er weer tegenaan te kunnen (maak een wandeling of eet een gezonde snack met vezels en/of vitamine C). Heb je vaker te maken met stress, dan kun je beter later op de avond helemaal geen koffie drinken. Op die manier kan je rustiger slapen. Een goede nachtrust is namelijk essentieel om te kunnen herstellen van een drukke dag. Bovendien kunnen mensen die gevoelig zijn voor cafeïne een lichamelijke reactie ervaren die lijkt op stress. En dat bovenop de stress die je al ervaart is zeker geen pretje.

Ons advies

Geniet van dat ene kopje koffie (of twee). Wees je ervan bewust dat het opwekkend ‘effect’ maar tijdelijk is. Te veel cafeïne kan dus zelfs leiden tot meer stressgevoelens. Een kop koffie per dag is prima, maar je kunt beter bij langdurige stress overstappen naar bijvoorbeeld kruidenthee (met citroen/munt, verse gember/munt of kamillethee) of kies voor een banaan. In banaan zitten stoffen (zoals magnesium en kalium) die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Let op je lichaam.

#WeekvandeWerkstress #Straaluitwaterinzit

Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje, dan is het helemaal niet erg om hulp te vragen. Hoe zorg je er echter voor dat jij, naast de hierboven genoemde tips, je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5*

Neem RESCUE Plus. *Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!
Lees meer »