Ontregeld door de winter-zomertijd

Ontregeld door de zomertijd - Bach RESCUE Nacht

D e klok gaat in het laatste weekend van oktober weer een uur achteruit, waardoor het ‘s avonds vroeger donker wordt. In het voorjaar is het precies andersom. Ooit is deze wisseling van de tijd bedacht als energiebesparing. Maar is die gedachten niet allang achterhaalt?

Dat hele energiegebeuren is niet de enige discussie dat het verzetten van de klok met zich meebrengt. Veel mensen hebben moeite met de aanpassingen in hun dagritme, door de omschakeling van de zomer naar de wintertijd of andersom, en kunnen hierdoor echt van slag zijn. Iets wat niet binnen een dag weer aangepast is. Laat staan wanneer je maandag weer gewoon aan het werk moet. Hoe productief ben je dan?

Van licht word je vrolijk, van donker slaperig

Met het verzetten van de klok voor de winter of zomertijd, al is het maar een uur, verstoor je in zekere mate de biologische klok van je lichaam. Dit is een interne klok die aangeeft wanneer ons lichaam wil slapen, wakker worden of eten.Voor heel wat mensen is het zo dat doordat het langer licht is, ze ook daadwerkelijk lastiger in slaap komen. Het kan zijn dat je hierdoor minder diep slaapt, waardoor je vermoeider wakker wordt.

Net zoals bij dieren en planten, gaan mensen ook anders om met de hoeveelheid licht die er op een dag beschikbaar is. Als het buiten licht is wordt serotonine aangemaakt, hierdoor ben je vrolijker. In het donker produceert je lichaam juist melatonine, wat je lichaam vertelt dat je moet gaan slapen.

Hoe reageer jij op de winter of de zomertijd

Natuurlijk is niet iedereen hetzelfde, en zal op dezelfde manier deze verandering ervaren. Toch zijn er verhalen en onderzoeken bekend die aangeven dat het soms wel een week of vier kan duren voordat je weer gewend bent aan de nieuwe situatie. Terwijl anderen juist vrolijker worden doordat ze meer daglicht zien, en er ‘s avonds vaker op uittrekken. Of het fijner vinden om tijdens de wintermaanden er vroeg in te liggen en ze nu eindelijk goed kunnen doorslapen. Daarom geven we je een aantal tips om de overgang soepeler te laten verlopen.

  1. Omarm vaste rituelen; Je lichaam en je brein houden van vaste patronen. Zoals de tijden dat je eet, dat je wakker wordt en wanneer jij naar bed gaat. Probeer daar zo snel mogelijk weer regelmaat in te krijgen. Net als bij een jetlag.
  2. ‘s Morgens; Zoek ‘s ochtends direct het daglicht op, door gedurende een paar dagen de gordijnen open te laten.
  3. s’ Middags; Zorg voor voldoende beweging in de buitenlucht. Van bewegen overdag krijg je meer energie gedurende de dag. Dit raak je vervolgens na het avondeten weer kwijt. Waardoor je lichaam kan overschakelen naar de volgende fase.
  4. ‘s Avonds; Zodra het begint te schemeren vermijd je felle lichten (en beeldschermen) zoveel mogelijk, zodat je lijf begrijpt dat het bedtijd wordt. Ter ondersteuning van je nachtrust kun je RESCUE Nacht gebruiken.

En jij? Loop je juist energieker en vrolijker rond omdat het eerder donker is en je wellicht beter kunt doorslapen, of moet je echt even omschakelen?


Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Nacht

Neem voor het slapen gaan Bach RESCUE® Nacht Spray en haal het beste uit jezelf!
Lees meer »