Ontregeld door de winter-zomertijd

Ontregeld door de zomertijd - Bach RESCUE Nacht

D e klok gaat in het laatste weekend van maart weer een uur vooruit waardoor het ‘s avonds langer licht is en je een uur minder slaap hebt. In het najaar is het precies andersom. Ooit is deze wisseling van de tijd bedacht als energiebesparing. Dit is overigens niet de enige discussie dat het verzetten van de klok met zich meebrengt. Veel mensen hebben moeite met de aanpassingen in hun dagritme, door de omschakeling van de winter naar de zomer of andersom, en kunnen hierdoor echt van slag zijn. Iets wat niet binnen een dag weer aangepast is. Laat staan wanneer je maandag weer gewoon aan het werk moet. Hoe productief ben je dan?

Je biologische klok

Is een interne klok die aangeeft wanneer ons lichaam wil slapen, wakker worden of eten. Ook volgen een groot aantal interne processen deze klok, waar je doorgaans niet zo veel van merkt. De invoering van de zomertijd (of wintertijd) heeft invloed op je bioritme, die biologische klok. Die kan hierdoor van slag zijn. Dit kan resulteren in de tijden dat je honger hebt tot wanneer jij je slaperig voelt. Sterker nog; Het kan zomaar zijn dat jij of je kids sinds de klok een uur achteruit of voorruit is gegaan, jullie je vermoeider voelen dan voorheen. Zeker kleine kinderen kunnen uit hun doen zijn. Ze zijn sneller geïrriteerd en huilerig. Dat komt je eigen humeur ook niet ten goede.

Van licht word je vrolijk, van donker slaperig

Met het verzetten van de klok voor de winter of zomertijd, al is het maar een uur, verstoor je dus in zekere mate de biologische klok van je lichaam. Voor heel wat mensen is het zo dat doordat het langer licht is, ze ook daadwerkelijk lastiger in slaap komen. Het kan zijn dat je hierdoor minder diep slaapt, waardoor je vermoeider wakker wordt.

Net zoals bij dieren en planten, gaan mensen ook anders om met de hoeveelheid licht die er op een dag beschikbaar is. Als het buiten licht is wordt serotonine aangemaakt, hierdoor ben je vrolijker. In het donker produceert je lichaam juist melatonine, wat je lichaam vertelt dat je moet gaan slapen.

Hoe reageer jij op de winter of de zomertijd

Natuurlijk is niet iedereen hetzelfde, en zal op dezelfde manier deze verandering ervaren. Toch zijn er verhalen en onderzoeken bekend die aangeven dat het soms wel een week of vier kan duren voordat je weer gewend bent aan de nieuwe situatie. Terwijl anderen juist vrolijker worden doordat ze meer daglicht zien, en er ‘s avonds vaker op uittrekken. Of het fijner vinden om tijdens de wintermaanden er vroeg in te liggen en ze nu eindelijk goed kunnen doorslapen. Daarom geven we je een aantal tips om de overgang soepeler te laten verlopen.

  1. Omarm vaste rituelen; Je lichaam en je brein houden van vaste patronen. Zoals de tijden dat je eet, dat je wakker wordt en wanneer jij naar bed gaat. Probeer daar zo snel mogelijk weer regelmaat in te krijgen. Net als bij een jetlag.
  2. ‘s Morgens; Zoek ‘s ochtends direct het daglicht op, door gedurende een paar dagen de gordijnen open te laten.
  3. s’ Middags; Zorg voor voldoende beweging in de buitenlucht, minimaal 15 – 30 minuten. Van bewegen overdag krijg je meer energie gedurende de dag. Dit raak je vervolgens na het avondeten weer kwijt. Waardoor je lichaam kan overschakelen naar de volgende fase.
  4. ‘s Avonds; Zodra het begint te schemeren vermijd je felle lichten (en beeldschermen) zoveel mogelijk, zodat je lijf begrijpt dat het bedtijd wordt. Ter ondersteuning van je nachtrust kun je RESCUE Nacht gebruiken.
  5. Als je echt niet kunt slapen; Probeer dan wat ademhalingsoefeningen te doen. Dat hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Adem bewust in en uit. Concentreer je op je ademhaling door te tellen. Mochten je gedachten afdwalen, dan begin je weer op nieuw. Totdat je merkt dat je lichaam zich ontspant.

En jij? Loop je juist energieker en vrolijker rond omdat het eerder licht is, of moet je echt even omschakelen?


Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Nacht

Neem voor het slapen gaan Bach RESCUE® Nacht Spray en haal het beste uit jezelf!
Lees meer »