Omgaan met stress

omgaan met stress - RESCUE blog

Wat kan je doen tegen stress en hoe kan je stress voorkomen?
Bach RESCUE geeft hiervoor tips. Lees hier ons blog!

S tressvolle situaties kunnen ontstaan door drukte op werk, hoge verwachtingen van collega’s of een belangrijke deadline die eraan zit te komen en waar je nog veel voor moet doen.  Dit soort stressvolle situaties kunnen zorgen voor: 

  • hoofdpijn
  • een versnelde hartslag
  • misselijkheid
  • een verhoogde bloeddruk
  • maagklachten
  • slaapproblemen
  • concentratieproblemen
  • snel prikkelbaar zijn
  • vermoeidheid 

Ieder mens is anders en iedereen reageert ook verschillend op stressvolle situaties en kan andere symptomen krijgen. Maar hoe ga je om met dit soort stressvolle situaties en hoe kan je stress eventueel voorkomen? We geven je een aantal tips hoe je om kan gaan met stress en hoe je het kan voorkomen. 

Wat kun je doen tegen stress? 

De één gaat door en ziet de mogelijke symptomen van stress te laat en de ander herkent de symptomen wel. Iedereen gaat dus anders om met stressvolle situaties. Er zijn een aantal tips die kunnen helpen tegen stress, zodat je beter weet hoe je hier mee om kan gaan. 

1. Bedenk wat voor situaties kunnen zorgen voor stress 

Om te weten wat je kan doen tegen stress is het belangrijk om te weten welke situaties voor jou kunnen zorgen voor stress. Is dit drukte op werk? Een belangrijke afspraak? Een deadline? Als je weet welke situatie kan zorgen voor stress weet je ook waar je eventueel goed op moet letten of anders kan aanpakken om stress te voorkomen de volgende keer.

2. Zorg goed voor jezelf 

Het is natuurlijk altijd belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, maar als je stress ervaart is dit nog belangrijker. Het kan namelijk zijn dat je ongezond gaat eten als je stress ervaart, minder beweegt en minder goed slaapt. Ga bijvoorbeeld lekker buiten wandelen, haal gezond eten in huis en neem even wat tijd voor jezelf. 

3. Gebruik Vitamine B5 en B12 tegen stress 

Vitamine B5 en B12 helpen bij het omgaan met stress. Deze vitaminen verminderen de stress. Zo is Vitamine B5 goed voor meer energie. Ben je dus erg vermoeid? Dan is het goed om Vitamine B5 te slikken. Een tekort aan Vitamine B12 kan komen door stress. Vitamine B12 zorgt voor een goede werking van het immuunsysteem en het beïnvloed je gemoedstoestand. Je vindt deze vitamines in onze Bach RESCUE Plus producten en shop je gemakkelijk via onze webshop. 

4. Zoek professionele hulp 

Blijf je last houden van de symptomen van stress? Praat erover met anderen. Dit kan met familie en vrienden, maar het kan ook helpen om met een psycholoog te praten. Zij kunnen je helpen met het omgaan met stress. 

Tips voor het voorkomen van stress  

Als je weet welke situaties voor stress kunnen zorgen, pas dan kan je voor verandering zorgen. Ervaar je stress vanwege deadlines? Misschien helpt het om werk op een andere manier te plannen of vraag hulp van collega’s. Maar wist je dat het knuffelen van een dierbare of je huisdier je kan helpen om van je stress af te komen? Knuffelen zorgt voor rust en verbondenheid doordat er een stofje in lichaam vrijkomt genaamd: oxytocine. Hierdoor daalt je bloeddruk , de hartslag wordt lager en het stresshormoon cortisol wordt minder. Oxytocine wordt niet voor niets het knuffelhormoon genoemd. Daarnaast is het goed om natuurlijk gezond te leven. Denk aan goed slapen, gezond eten en genoeg bewegen in de natuur. 

Inloggen

Wachtwoord vergeten?