Met deze simpele tips verlaag jij je werkstress

Met deze simpele tips verlaag jij je werkstress - Bach RESCUE

E én op de zeven mensen in Nederland heeft te maken met werkstress, blijkt uit cijfers van Onderzoeksinstituut TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat zijn ruim één miljoen werknemers die aangeven stress op het werk te ervaren.

Heb je zelf ook het gevoel dat je overloopt met werkzaamheden? Weet je ‘s morgens niet hoe je de dag op je werk moet doorkomen en zorgt dit er juist voor dat je nog minder gedaan krijgt? Wij geven je 7 simpele tips om je werkstress te verlagen.

Tip 1: Zet het geluid van je mobiele telefoon en mail-alert eens uit

In de huidige maatschappij is het een gewoonte geworden om 24/7 bereikbaar te zijn. Is het niet via de mail, dan is het wel via social media. Je wilt niets missen. Wanneer je snel afgeleid bent, gaat dit ten koste van je focus en wordt het een uitdaging om nog efficiënt te werken. Voorkom de neiging om bij elke ping of bliep op je telefoon te kijken, door het geluid tijdens werktijden uit te schakelen. En zet tijdens de dagen dat je niet werkt (of met vakantie bent), je werkmail uit.

Tip 2: Stel prioriteiten

Begin je ochtend met een overzicht voor jezelf te maken welke taken prioriteit hebben. Besteed hier niet meer dan 10 minuten aan. Er zijn taken die direct opgepakt moeten worden (dezelfde dag) of taken die wellicht later in de week ook nog afgehandeld kunnen worden. Maak een to-do lijst met taken die je onderverdeelt met prioriteit A, B en C. ‘s Morgens geen tijd? Je kan ook alvast een to-do maken voor de volgende dag. Dat zorgt wellicht voor nog meer rust in je hoofd.

Tip 3: Zoek een rustige plek

Werk je alleen op kantoor, of zit je samen met collega’s? Dat gepraat, al dan wel of niet werkgerelateerd kan een behoorlijke inbreuk doen op je concentratie. Heb je daar last van, zonder je dan eventjes af zodat je wel gefocust je taak af kunt maken. Of vraag aan je collega’s of zij het gesprek ergens anders kunnen voeren.

Tip 4: Neem pauzes

Ben jij zo’n type dat maar doorgaat, ook tijdens je lunchpauzes? Niet doen! Het is bewezen dat regelmatige werkonderbrekingen ervoor zorgen dat je lichaam de tijd krijgt om te ontstressen, zodat je er vervolgens weer fris tegenaan kunt als je terugkeert naar je werkplek. Eet je boterham dus niet achter je beeldscherm, of even snel tussendoor.

Tip 5: Eet gezond en neem een kauwgompje

Gevarieerd eten doe je wellicht al, maar let je daarbij ook op voeding die je stresslevel in balans houdt? Zorg dat je voldoende magnesium en zink (groene bladgroenten, pompoen- en sesamzaad, noten, peulvruchten, vette vis en quinoa) gedurende de dag binnenkrijgt. Dit zelfde geldt voor vitamine B (bladgroenten, vlees, citrusvruchten en eieren), dit ondersteunt in stress-situaties. Voornamelijk vitamine B5 en B12.

Je verwacht het misschien niet, maar het kauwen van kauwgom kan helpen tegen stress en verhoogt de concentratie. Volgens onderzoeker Andrew Scholey (professor Behavioral and Brain Sciences aan de Swinburne Universiteit in Melbourne), toonde in zijn onderzoek aan dat kauwgomkauwers 16% minder last hebben van milde stress dan de niet kauwers en 12% minder last van matige stress. Kauwgomkauwers hebben namelijk minder cortisol (stresshormoon) in hun speeksel.

Tip 6: Wees niet vatbaar voor het werkstress-virus

Is het je wel eens opgevallen dat wanneer een collega vaak negatief is, of veel stress ervaart, jij je daardoor ook minder prettig in vel voelt zitten? Wat blijkt, stress-emoties kunnen zich als een virus verspreiden, waardoor jij je daaraan gaat spiegelen. Andersom geldt ook dat iemand die ‘Mister Positivo’ is en zijn eigen stress de baas is, dit op zijn omgeving kan overbrengen.

Tip 7: Vertrouw op jezelf en zeg nee

Zeg eens eerlijk; durf jij nee te zeggen op je werk? Nee tegen weer een nieuwe klus, omdat die stapel met to-do’s nog niet afgerond is. Nee tegen werkzaamheden, waarbij je eigenlijk op je tenen moet lopen. Taken uit handen geven is voor veel mensen een probleem, omdat het voelt als falen. Terwijl jij eigenlijk die lat voor jezelf daarmee onmenselijk hoog laat. En het bovendien geen schande is om je grenzen aan te geven. Daarmee geef jij aan dat jij jezelf kent en daar naar handelt. Accepteer dat je niet alles hoeft te kunnen. Het zelfs belangrijker is om je werk goed te doen, in plaats van half.


Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt bij werkstress?

RESCUE Plus met vitamine B5* en B12

Neem een van de RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten, onder andere te koop bij Kruidvat en ETOS.

*Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Lees meer »