Examentips van stressdeskundige Suzan Kuijsten

Student-Jolyn-Stressdeskundige-Suzan

D e schoolexamens zijn in volle gang! Hoe ga je om met deze druk terwijl je moet presteren? De stressdeskundige Suzan Kuijsten van Wendy Online sprak voor RESCUE met studente Jolijn en gaf haar een aantal tips om orde op zaken te stellen. Ook handig als je geen examens doet!

Tips om de examenperiode door te komen

  1. Hou de regie in handen; Om stress te reduceren heb je het gevoel nodig dat je de regie in eigen hand houdt. Zorg daarom voor een goede overzichtelijke planning wanneer wat moet gebeuren en hou je daaraan. Hou daarbij voldoende marge (van een paar dagen) tussen je eigen deadline en die van school. Dat geeft je ruimte om het in die dagen nog even rustig door te lezen. Een beetje stress is echt niet erg, dat houdt je scherp. Wanneer je echter alles doorschuift naar het laatste moment, zal je stressniveau toenemen en heb je de regie niet meer in eigen handen.
  2. Leg de lat lager; Zeker in deze tijden leggen we voor onszelf die lat onvoorstelbaar hoog. Perfectionisme is prima, want dit brengt je heel ver in het leven. En zorgt dat er dingen goed gaan. Dat hoeft echter niet de hele tijd. Wanneer jij jezelf te veel onder druk zet, weet je dat je de lat lager moet gaan leggen. Denk af en toe; het is goed genoeg.
  3. Falen = leren; Niet alles in je leven zal perfect gaan. Er zijn zelfs nog hele waardevolle lessen te leren als je leven niet gestroomlijnd gaat. Je bent niet ineens niet meer goed genoeg. Dan ben je nog steeds hartstikke de moeite waard!
  4. Extra tip: Voeding; Sla geen maaltijden over. Vooral je ontbijt niet. Goede voeding voed je hersenen en laat je die nou net extra hard nodig hebben in deze periode. Zorg ervoor dat je tevens voldoende blijft drinken (water, kruidenthee, etc.), want diezelfde hersenen kunnen alleen optimaal functioneren wanneer ze gehydrateerd zijn.
  5. Extra tip: Zorg voldoende ontspanning; Deelnemen aan fysieke activiteiten zoals korte wandelingen buiten, naar de sportschool gaan of gewoon wat stretchen is de beste manier om je stress te verbranden en de focus opnieuw te krijgen na een flinke tijd sturen.

Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje, zeker in je examenperiode. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5* en B12

Neem een van de RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten, onder andere te koop bij Kruidvat.

*Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Lees meer »
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door: Wendy Online, Suzan Kuijsten (stressdeskundige), Patricia Gooijer (video) en RESCUE.