Dit is waarom goede voornemens niet werken

Dit is waarom goede voornemens niet werken - RESCUE

“H et stellen van doelen is de eerste stap om het onzichtbare in het zichtbare te veranderen” – Tony Robbins

Jezelf doelen stellen in het leven is niet verkeerd. Zoals Tony Robbins al aangeeft, kan het voor duidelijkheid zorgen. Hoe zit het dan met goede voornemens, heb jij ze zelf ook weer gemaakt? Of zijn ze zelfs al gesneuveld? We zochten en aantal dingen voor je uit.

Want je weet het nu zeker; Dit wordt jouw jaar! Je gaat eindelijk stoppen met roken (deze keer echt), je abonnement van de sportschool heb je verlengd (tegen beter weten in?) en je doet ook nog eens mee met de Dry January Challenge (januari is al bijna voorbij toch). Nieuwsflits: het hoeft geen nieuw jaar te zijn om een doel te willen behalen.

Sabotage van je goede voornemens

Eigenlijk zijn die goede voornemens een vreemd fenomeen. Het geeft een indicatie dat we niet tevreden zijn over onszelf en daar hoognodig ‘iets’ aan moeten doen. Maar dan wel binnen een bepaalde tijdsbestek. Terwijl we tegenwoordig al zo veel moeten. Je moet aan je gezondheid werken (zeker belangrijk), je moet fit zijn met minstens 10.000 stappen per dag en daarnaast een uitgebreid sociaal leven hebben. Tijdens je werk uiteraard alle balletjes hoog kunnen houden, net zoals je dat thuis ook altijd kunt. Mocht je op een van deze onderwerpen niet voldoen, dan voelt dat als falen. Want als een 6 tel je niet meer mee, je leven moet minimaal een rapportcijfer 8,5 krijgen. Wat je vervolgens de nodige deceptie en stress oplevert. Op deze manier is het onbegonnen werk, zo lijkt het.

Gewenning kost tijd

Laat duidelijk zijn dat stoppen met roken alleen maar voordelen heeft. Voldoende bewegen gedurende de week en je aanbevolen portie groente en fruit binnenkrijgen ook. Mits dit geen uitdaging op zich vormt, en gewoon onderdeel is van je leefstijl. Anders heeft het sowieso geen kans van slagen. Vraag je daarom eens af of jij je wel in de juiste omstandigheden bevindt om iets te veranderen. Verandering kost tijd en is bovendien langer vol te houden wanneer je er ogenschijnlijk minder moeite voor hoeft doen. Leg die lat daarom niet te hoog. Een goede voornemen mag je namelijk nooit stress opleveren, of je geluk in de weg staan. Dan streeft het zijn doel voorbij en voel jij je nooit tevreden over jezelf.

Gedragsverandering is onwijs moeilijk

Goede voornemens gaan vooral om gedragsverandering. Je wilt iets aanpassen in je leven dat een ‘slechte’ gewoonte voor je is geworden. Dan kan je wel allerlei plannen bedenken, met stokken achter de deur. Feit blijft dat één onderdeel van je leven te willen aanpassen al ontzettend moeilijk is. Terwijl de meeste mensen zelfs meerdere goede voornemens voor ogen hebben. Voor een aanpassing in je leven heb je wilskracht nodig. Die wilskracht blijft overeind als je voldoende beloning krijgt. Zit je echter niet lekker in je vel, ben je moe of heb jij je dag niet? Dan verdwijnt die wilskracht als sneeuw voor de zon. En zie jij jezelf alsnog met een zak chips op de bank te Netflixen.

Ga je wel de uitdaging aan, hou het vooral simpel

Zoals gezegd is een doel stellen voor jezelf helemaal niet erg. Simpel is het toverwoord. Breng focus aan op een bepaald aspect uit je leven dat je wilt aanpassen. Iets waar je juist tot nu toe stress van kreeg, waar jij je aan irriteert, of wat je niet meer bij jezelf vindt passen bijvoorbeeld. Hier is een korte handleiding voor het maken van realistische doelen die wel werken wanneer jij je er klaar voor voelt.

Doelen stellen in het kort

  • Stap 1: droom groot en filter vervolgens naar de realiteit. De grootte van het doel doet er niet toe, maar de haalbaarheid ervan wel.
  • Stap 2: bedenk waarom je dit doel wilt bereiken, hoe dit jouw gezondheid of levensstijl ten goede komt en wat je moet doen om daar te komen.
  • Stap 3: splits het doel op in kleinere stappen die specifiek, meetbaar en op tijd gebaseerd zijn.
  • Stap 4: schrijf je doel op en plaats ze waar je ze ziet om je kansen te vergroten om je eraan te houden.

Meer lezen over stressgerelateerde onderwerpen

Wil je meer weten over 10 feiten en tips over stress, lees dan onze blog hierover. Zit jouw stress vooral in je werk? Ook daar hebben we een aantal zaken voor je op een rijtje gezet in de blog: Met deze simpele tips verlaag jij je werkstress. Of ben je wellicht benieuwd wat voor impact te drukke werkzaamheden heeft op je slaap?


Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een stressmomentje. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt bij stress of werkstress?

RESCUE Plus met vitamine B5* en B12

Neem een van de RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten, onder andere te koop bij Kruidvat en ETOS.

*Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Lees meer »