Dit is het effect van bewegen op je stresslevel

Dit is het effect van bewegen op je stresslever - Bach RESCUE

Een wandeling maken, rondje hardlopen of squaten in je woonkamer.
Als je veel stress hebt, voelt sporten – al helemaal na een lange dag – als een moetje.
Toch is het de moeite waard. We leggen uit wat het effect van bewegen is op je stresslevel.

G ezonde spanning kennen we allemaal. En in het geval van een sportwedstrijd kan stress zelfs nuttig zijn. Het kan prestaties verbeteren, maakt scherper én sterker. Als je langdurig veel stress ervaart, is sporten echter niet het eerste waar je zin in hebt. Zeker niet als je moe bent, een gespannen lijf hebt of hoofdpijn. Toch heeft het écht zin.

Endorfine en cortisol

Bewegen kan een goede manier zijn om je stresslevel te verlagen. Sporters zullen dit herkennen: ze hebben het gevoel dat ze hun hoofd door te sporten leeg kunnen maken en zelf rustig worden. Zowel je lichaam en geest zullen ontspannen. Tijdens het sporten gebeurt er in je lichaam en hoofd een heleboel. Zo komen er twee belangrijke stofjes vrij: endorfine, het feel-good hormoon en BDNF (Brain Derived Neurotrofic Factor). Deze twee hormonen ondersteunen allebei de hippocampus, het gebied in je hersenen dat onder andere een rol speelt bij het opslaan van informatie en het controleren van gedrag.

Daarnaast heeft de hippocampus nog een rol: het remt namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Dat is precies wat je wilt, want dat is ervoor nodig om je stresslevel te verlagen. En je raadt het al: door te sporten wakker je dit aan. Wil je dus stress verminderen? Trek je sportschoenen uit de kast en ga ervoor.

Welke sport kun je het beste doen?

Uit onderzoeken blijkt dat het niet uitmaakt wat je doet, als je maar aan beweging doet. Alle vormen van beweging hebben een gunstig effect op je stresslevel. Dit kan dus wandelen zijn, maar ook zwemmen of fietsen. Het is belangrijk om een sport te kiezen die jij leuk vindt. De enige voorwaarde is dat het matig intensief is en het liefst elke dag een half uur. Met matig intensieve beweging wordt bedoeld dat je hartslag omhoog moet gaan. Als je het warm krijgt, je hart voelt kloppen en je zelfs begint te zweten, dan weet je dat je goed zit.

Te zwaar trainen werkt averechts

De gunstige effecten van bewegen houden niet op bij het verminderen van stress. Je gaat er ook beter door slapen, je ontspant meer en je immuunsysteem wordt zelfs sterker. Er is slechts één situatie waarbij sporten een averechts effect kan hebben: wanneer je lichaam niet de tijd krijgt om te herstellen door zware workout. Als je te lang of extreem zwaar traint, krijgt cortisol de overhand en put je uiteindelijk je lichaam uit. Bewegen is dus goed, maar alleen op een gezonde manier én ook dat in zekere zin met mate.

Een voedingssupplement als ondersteuning bij stress

Ervaar je alsnog stressmomenten, maak van jouw stressmoment een #rescuemoment, neem een van de RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten. Dit ondersteunt in *stresssituaties, activeert de natuurlijke energie in je lichaam en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Inloggen

Wachtwoord vergeten?