Back to school stress, hoe ga je daarmee om?

Stress na de vakantie | Bach RESCUE PLUS met vitamine B5*

J e bent nog aan het nagenieten van je vakantie. Je kijkt de vakantiefoto’s nog eens terug die op je smartphone staan. Die heerlijke omgeving, het lekkere eten, de lachende ontspannen gezichten van je kinderen. Iedereen helemaal in zijn of haar element. Je hoofd is leeg, en jullie zijn allemaal opgeladen. Bij thuiskomst voel je echter dat ontspannen gevoel langzaam wegebben. De volgende uitdaging staat al voor de deur. Je kinderen gaan weer (bijna) naar school en vinden dat een spannende tijd. Hoe bereid jij ze voor?

Een nieuwe uitdaging voor je kind

Voordat je het weet is de zomervakantie klaar en gaan je kinderen weer naar basisschool, middelbare school of studeren. Ook voor hen volgt een nieuwe uitdaging. Ze gaan naar de volgende groep met mogelijk nieuwe kinderen, een andere leerkracht en nieuwe stof om te leren. Ze weten niet wat ze kunnen verwachten, maar dat het anders wordt dan het jaar daarvoor zal duidelijk zijn. Naarmate ze ouder worden, wordt er steeds meer van ze verwacht. Met taal en spelling, waarbij ze extra spellingsregels moeten leren, op de regels die ze van vorig jaar nog weten te onthouden. Rekenen met grotere getallen en moeilijkere sommen, geschiedenis, natuurkunde en algemene ontwikkeling. En het vooruitzicht op die Cito-toetsen is voor veel kinderen een extra onderwerp waar ze mee bezig kunnen blijven in hun hoofd. Of gaat je kleine spruit misschien wel voor het eerst naar de kleuterklas, omdat hij of zij vier jaar is geworden. Die kleintjes kunnen dat best wennen vinden, die overgang. Alles is immers nieuw voor ze.

De lat ligt hoog bij studenten

Gaat jouw kind studeren, dan verandert er nog meer. Wil je als jongvolwassene goed terecht komen op de arbeidsmarkt, dan kom je er meestal niet met een HAVO diploma. De lat ligt hoog. Ben je eenmaal begonnen aan een studie, dan liggen er nog meer uitdagingen op de loer. Dit zorgt voor een opeenstapeling van factoren (prestatiedruk, mogelijke studieschulden en de invloed van sociale media, blijkt uit onderzoek) die invloed hebben op je weerbaarheid. Daarbij komt dat je kind vaak een bijbaantje heeft, om alvast wat geld te verdienen. Wellicht om een bijdrage te kunnen leveren aan de eigen studie, zeker ook als vorm van onafhankelijkheid. Een bijbaantje is goed, dit draagt echter bij aan de overvolle agenda die studenten hebben. Er moet tenslotte ook gewoon nog gestudeerd worden. Zitten blijven is sowieso geen optie. De tijd dat je eeuwig over een studie kon doen is allang niet meer. De overgang van middelbare school naar de universiteit is altijd al groot geweest. Hoe flexibel gaat jouw kind daarmee om?

Hoe bereid jij je kind voor op een nieuw schooljaar

Kersverse moeders krijgen het maar al te vaak te horen; van hun eigen moeder, verloskundige, de kraamhulp en die vriendin die al moeder is. Zorg voor de drie R’s: Rust, regelmaat en reinheid. Je kind is echter geen afhankelijke baby meer. En vindt nu vast dat het al groot genoeg is om zelf beslissingen te nemen, dingen te regelen, zelf te ervaren en te onderzoeken. Ze wil al helemaal niet dat zijn of haar ouders zich ermee bemoeien. Die zitten niet te wachten op rust, regelmaat en reinheid. De opvoeding van tegenwoordig is dan ook een stuk vrijer dan vroeger. Toch blijkt dat kinderen in wezen wel grenzen nodig hebben waarbinnen zij kunnen acteren. Helemaal als het gaat om uitdagende nieuwe ontwikkelingen zoals naar de basisschool gaan, middelbare school of studeren.

  1. Structuur (regelmaat); Kinderen willen vooral duidelijkheid. Vaste tijden dat ze spelen, huiswerk maken, eten en naar bed gaan. Konden ze tijdens de vakantieperiode nog lekker lang opblijven, uitslapen, en mochten ze langer op de iPad of buiten spelen. Start minstens een week voordat ze weer naar school gaan met een normaal ritme.
  2. Balans (rust); Schooldagen zijn inspannend. Merk je dat je kind sneller geïrriteerd is, uit zijn of haar doen, emotioneler is? Grote kans dat het evenwicht tussen ontspannen en drukke werkzaamheden uit balans is. Bouw rustmomenten in. Waarin ze rustig iets voor zichzelf doen, afgewisseld met dingen nu ‘moeten’ gebeuren. Oh en spreek met ze af dat na een bepaald tijdstip er geen mobiele telefoons of tablets meer gebruikt mogen worden.
  3. Praat; Als ouder ben je vast heel erg druk, je baan vraagt veel van je. Bij thuiskomst ligt het huishouden op je te wachten en je agenda is overvol. Je kinderen merken dit en hebben de neiging om je dan niet extra te willen belasten. Ze praten minder met je over hun gevoelens. Dat is jammer. Niet alleen kleine kinderen vinden het fijn om aan het einde van de dag, die dag nog eens door te nemen. Of de dag van morgen, met wat ze kunnen verwachten. Ook jong volwassen hebben de behoefte om dingen van zich af te kunnen praten. Blijf dit stimuleren en neem er de tijd voor.
  4. Relativeer; Je wilt dat je kind zich gelukkig voelt. Een schouderklopje en een aai over een bol vaart iedereen wel bij. En een complimentje is snel gemaakt. Terecht. Toch is het belangrijk om je kind mee te geven hoe het kan omgaan met tegenslagen. Deze kunnen extra hard aankomen, op het moment dat ze het niet verwachten. Of niet ‘gewend’ zijn. Uiteraard is het niet meteen het einde van de wereld. Dat kan voor hen echter wel zo overkomen. Probeer daarin te relativeren en te ontdekken hoe ze bepaalde dingen een volgende keer anders kunnen doen. Of te accepteren dat niet alles gaat zoals ze willen of verwachten. Want ook dat is niet het einde van de wereld en kan er voor zorgen dat je groeit in je ontwikkeling.

#Straaluitwaterinzit

Ondersteuning nodig?

Ben je net terug van vakantie en ziet je kind er tegenop om weer aan de slag te gaan vanwege die *drukke werkzaamheden? Hoe zorg je ervoor dat jouw kind niet uit het veld te laat slaan is en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5*

Neem RESCUE Plus. *Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!
Lees meer »