Ademhalingsoefeningen voor een betere balans

Ademhalingsoefeningen voor een betere balans - RESCUE Plus

H oeveel adem jij per minuut in en uit? Wanneer je lichaam in balans is, kom je uit op ongeveer acht volledige in- en uitademingen per minuut. Veel mensen halen dat niet. Zij ademen oppervlakkiger en sneller dan die acht keer. En dat is jammer, want hierdoor komt er minder zuurstof je lichaam in en zeker in je hersenen. Meer zuurstof betekent vaak een betere prestatie in wat je doet, je bent doorgaans dan meer ontspannen.

Meditatie wordt vaak gezien als een van de meest effectieve ontspanningstechnieken die er zijn. Het is een fantastische manier om zowel je lichaam als je geest te ontspannen en de druk van het dagelijks leven te verminderen. Maar meditatie is misschien voor jou nog een brug te ver. Het lijkt je te veel gedoe. Wat goed werkt voor de ene persoon hoeft niet per se bij een andere persoon te passen, dus wees niet hard voor jezelf als het niet meteen lukt. Start met deze ademhalingsoefeningen voor een betere balans.

1. Adem diep om te vertragen

Langzaam en diep ademhalen is een van de gemakkelijkste en meest effectieve manieren om jezelf te kalmeren als de dingen op je afkomen. Probeer deze eenvoudige techniek of bekijk enkele van onze favoriete ademhalingsoefeningen om stress te verlichten, zodat je hersenen zich opnieuw kunnen concentreren.

⦁ Plaats een hand op je borst en de andere op je buik
⦁ Sluit je ogen en haal diep adem door je neus. Je moet voelen dat je buik opstijgt met de ademhaling, maar de hand op je borst mag niet bewegen
⦁ Houd de adem een paar seconden vast en laat los
⦁ Adem volledig uit, voel je buik bewegen onder je hand. Je borst mag niet bewegen
⦁ Herhaal dit een paar keer totdat je voelt dat je rustiger en meer ontspannen wordt

2. Mindfull ademhaling

Bewust worden van je eigen ademhaling is de sleutel tot meditatie en deze snelle oefening is een goede manier om je hiermee te introduceren. Probeer deze oefening om te beginnen twee of drie minuten en bouw dit geleidelijk op naarmate het eenvoudiger wordt.

⦁ Zoek een rustige ruimte en ga zitten of liggen in een comfortabele positie
⦁ Sluit je ogen en leg je hand op je buik
⦁ Adem normaal, maar let goed op de gewaarwordingen in je lichaam terwijl jij dit doet
⦁ Merk op hoe je borst, ribben, schouders en buik bewegen bij elke ademhaling
⦁ Als je gedachten beginnen af te dwalen, keer je aandacht dan weer terug naar je ademhaling en ga je verder

Mocht je geen rustige plek kunnen opzoeken omdat je aan het werk bent, zet dan je koptelefoon op. Luister naar een rustig muziekje, sluit je ogen en leg je handen op je buik. Ga nu verder met  de punten die hierboven beschreven zijn. Probeer dit een minuutje vol te houden en elk uur te herhalen. Vergeet vooral ook niet om tijdens de lunchpauze naar buiten te gaan, zodat jij uitgebreid je benen kunt strekken door een wandeling te maken en de verse zuurstof tot je kunt nemen. Nu kun je er weer tegenaan!

Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5* en B12

Neem een van de RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten, onder andere te koop bij Kruidvat en ETOS.

*Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Lees meer »