Aankomen of afvallen door stress

Aankomen of afvallen door stress - Bach RESCUE

Stress kan zich op verschillende manieren uiten, met de nodige fysieke gevolgen.
Denk aan afvallen of aankomen door stress.
In dit blogartikel leggen we uit hoe stress kan zorgen voor gewichtsverlies of
overgewicht en wat je hiertegen zou kunnen doen.

A ls je stress ervaart door drukte op je werk of vervelende privéomstandigheden wordt het stresshormoon cortisol aangemaakt. Als je te veel cortisol in je lichaam hebt, kan dit voor vervelende kwaaltjes zorgen, bijvoorbeeld gewichtsverlies of overgewicht.

Gewichtsverlies door stress

Stressvolle situaties kunnen zorgen voor symptomen als hoofdpijn, een hoge bloeddruk, slaapproblemen of concentratieproblemen, maar het kan ook zorgen voor eetproblemen. Door stress kan je jouw eetlust bijvoorbeeld verliezen, waardoor het mogelijk is dat je afvalt. Dit kan gebeuren om verschillende redenen:

  • Je stofwisseling versnelt. Door het cortisol en de verhoogde adrenaline in je lichaam word je stofwisseling versnelt en gaat je hartslag omhoog. Hierdoor kan je meer calorieën verbranden.
  • Je hebt geen eetlust. Door spanningen kan je een knoop in je maag hebben, waardoor je geen zin hebt in eten. Het stresshormonen activeert bovendien je braakcentrum, waardoor jij je misselijk voelt en geen hap door je keel krijgt.
  • Je beweegt meer. Het kan zijn dat je door de stressvolle situatie onrustig bent en daardoor meer in beweging bent. Dit kan ervoor zorgen dat je meer calorieën verbrand en daardoor afvalt door stress.

Aankomen door stress

Gewichtstoename door stress kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat je door stressvolle situaties meer eet, met name ongezonde dingen. Deze oorzaken kunnen ook te maken hebben met aankomen door stress:

  • Om gezonde keuzes te maken is wilskracht nodig. Heb je te maken met stress, dan kan je wilskracht ver te zoeken zijn. Je bent dan eerder geneigd om voor calorie- en koolhydraatrijk voedsel te kiezen.
  • Als je te maken hebt met stressvolle situaties wordt spierweefsel omgezet tot glucose. Hierdoor krijg je voldoende energie, zodat je makkelijker om kan gaan met stress. Vaak heb je deze energie niet allemaal nodig en wordt dit omgezet in vet.
  • Door cortisol wordt de aanmaak van insuline gestimuleerd. Dit hormoon kan ervoor zorgen dat je meer zin hebt in ongezonde snacks.
  • Een slechte nachtrust kan komen door stress. Als je slecht slaapt wordt er meer ghreline aangemaakt in je lichaam en minder leptine. Dit kan ervoor zorgen dat je zin hebt in chocolade of andere zoetigheden.
  • Door stressvolle situaties heb je misschien te weinig tijd om gezond te koken, waardoor je sneller makkelijke, ongezonde maaltijden kan gaan eten.

Tips voor gewichtsverlies en overgewicht door stress

Als eerste is het belangrijk om tijdens stress situaties goed op jezelf te letten en goed voor jezelf te zorgen. De vier belangrijke pijlers hierbij zijn:

  1. Stressdagboek bijhouden; weet jij waarom je zo veel stress ervaart? Is dat omdat je perfectionistisch bent, veel hooi op je vork neemt, continu het idee hebt dat je moet presteren of is er iets heftigs gebeurd in je privéleven of op je werk? Misschien is het zelfs wel een combinatie van factoren. Zolang je niet precies weet wat voor jou die stresstrigger is, kun je niet werken aan de oplossing. Hou eens een paar weken in een boekje bij wat er gebeurt waardoor jij stress ervaart en wat je reactie daarop is. Zo krijg je een beter overzicht in hoe jouw lichaam reageert op stressvolle omstandigheden.
  2. Gezond eten; een open deur natuurlijk. Toch zijn er specifieke voedingsstoffen die je helpen je stress te verminderen. Zoals avocado’s, vijgen en amandelen, want deze zitten vol met magnesium die helpen je spieren te ontspannen. Waarbij vette vis, lijnzaad en chiazaad omega 3 bevatten. Omega-3 helpt de aanmaak van het stresshormoon cortisol te verminderen.
  3. Genoeg bewegen; minimaal 20-30 minuten per dag matig tot intensief wandelen zorgt niet alleen voor een goede doorbloeding en extra zuurstof in je lijf. Ook je hersenen kunnen daardoor beter ontspannen, waardoor het cortisollevel vermindert. Dit is eenvoudig vol te houden met bijvoorbeeld de app ‘Ommetje’ van de Hersenstichting in samenwerking met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij is dé specialist als het goed om wat voor effect stress heeft op je hersenen.
  4. Genoeg slapen; vooral de kwaliteit van je slaapproces is belangrijk. Je diepe slaap is een fase waarin je lichaam en hersenen herstellen en nieuwe krachten opdoet. Die krachten heb je nodig om op basis van wilskracht weer die gezondere keuzes te maken.

Uiteindelijk gaat het om de juiste balans zien te vinden. Wil je stress nog verder aanpakken, zodat je niet afvalt of aankomt en lekkerder in je vel zit? Vitamine B5 en B12 helpen bij het verminderen van stress. Zo helpt vitamine B12 bij een betere gemoedstoestand en vitamine B5 activeert de natuurlijke energie in je lichaam. In onze Bach RESCUE Plus producten zitten deze vitaminen. Je stress onder controle? Bestel ze gemakkelijk via onze webshop.

Inloggen

Wachtwoord vergeten?