7 weetjes die je nog niet wist over je slaap

7 Feitjes die je nog niet wist over je slaap - RESCUE Plus

D it feitje weet je vast wel; Gemiddeld heeft een volwassene acht uur slaap per nacht nodig. Waarbij jij een slaapcyclus goed kunt doorlopen. Maar hoe zit het met deze feitjes; Dat je door te weinig slaap een grotere kans hebt om dikker te worden. De kleur van jouw dromen. Het slaapgedrag van dieren compleet anders is dan bij mensen.

1. Vrouwen slapen meer dan mannen

Hoe vaak gebeurt het jou (als vrouw) dat je naast jouw partner op de bank zit ‘s avonds en samen die ene film of serie kijkt. Voordat je het weet ben je al in slaap gevallen. Terwijl jouw partner nog actief is en je af en toe een por geeft om je te laten weten dat je niet zo gezellig bezig bent. Het is een feit; Vrouwen slapen niet alleen langer en lichter. Dit komt door de hormonen die de slaapcyclus beïnvloeden. Die zijn bij mannen anders dan bij vrouwen. Vrouwen hebben gemiddeld negen uur per nacht slaap nodig. Dit gemiddelde ligt bij mannen rond de acht uur. Pubers hebben twaalf uur slaap nodig en oudere mensen gemiddeld tussen de zes en zeven uur.

2. Hormonen en de winterslaap

Overdag maakt jouw lichaam cortisol aan. Dit hormoon zorgt er niet alleen voor dat je wakker blijft, maar ook dat je alert bent. Handig voor overdag! Mensen die veel stress ervaren, hebben een hoger cortisolgehalte in het lichaam. Waardoor die hormonen juist zorgen voor een onbalans in het lichaam. Niet handig als je wilt slapen.

Melatonine is het hormoon dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Dit hormoon wordt onder invloed van de nacht meer aangemaakt. Niet voor niets voelen we ons in de winter een stuk minder energiek. En merk je dat bij de schemering je vaker moet gapen en je door het gebruik van je telefoon of tablet in je bed, je lastiger in slaap komt. Daglicht heeft een goede invloed op ons. Het maakt vitamine D aan. Een vitamine dat het lichaam zelf niet aanmaakt, maar wel belangrijk is bij allerlei processen in ons lijf. We krijgen meer energie en zijn een stuk alerter hierdoor dan in de winter.

3. Slaap je slank

Als je te weinig nachtrust krijgt, raken jouw hormonen uit balans. Omdat jouw hongergevoel door bepaalde hormonen wordt gereguleerd, krijgt het lichaam door dat onbalans veel minder een seintje dat je vol zit. Waardoor je blijft eten. Daarnaast heb je om alle verleidingen van eten te kunnen weerstaan wilskracht nodig. Wanneer je te moe bent, blijft er weinig over van die wilskracht. Kortom, zorg voor voldoende slaap en je helpt jouw lichaam om op gewicht te blijven. Ervan uitgaande dat je verder een gezonde levensstijl hebt met voldoende beweging en een gevarieerd eetpatroon, volgens De Schijf Van Vijf.

4. Droom jij in kleur of in zwart-wit

Wist je dat 12% van de mensen alleen in zwart-wit dromen? Dit betekent dat de rest van de mensen in kleur droomt of het zich niet kan herinneren, omdat ze hun dromen sowieso niet kunnen onthouden. Voordat er kleuren-TV bestond, was dit percentage van zwart-wit dromen vele malen hoger.

5. Slaaptekort

Ben jij zo’n type die wanneer jij jouw kussen ruikt, binnen vijf minuten ook daadwerkelijk in slaap valt? Als je zo snel in dromenland bent, betekent dit dat je slaaptekort te groot was. Het duurt normaal gesproken zeker 15 minuten voordat je in slaap valt.

6. Iedereen droomt

Je droomt gemiddeld twee uur per nacht. Dat gebeurt in de REM-slaap. Niet allemaal kunnen we die dromen onthouden, we dromen echter wel allemaal. Binnen vijf minuten nadat je wakker bent geworden, ben je alweer 50% van je droom vergeten. Na tien minuten is dat zelfs 90%. Tijdens het dromen verwerk je wat jou bezighoudt. Je diepe en lichte slaap, die ook onderdeel van je slaapcyclus uitmaken, gebruikt jouw lichaam om te herstellen. Er is trouwens een hele goede reden om niet de snoozeknop van je wekker te gebruiken ->.

7. Slaapgedrag van dieren

Voor sommige dieren heeft de natuur een wel heel bijzondere oplossing gevonden als het om nachtrust gaat. Walvissen en dolfijnen slapen altijd maar half. Terwijl de ene hersenhelft een dutje doet, blijft de andere helft wakker. En zo wisselen ze om. Omdat ze regelmatig naar boven moeten om adem te halen, heeft de natuur dit zo bedacht. En zeeotters houden elkaars handen vast terwijl ze slapen, zodat ze niet van elkaar wegdrijven. Hoe lief is dat!

Of slaap jij als een koala of een giraffe? Koala’s zijn echte slaapkampioenen. Zij doen dat tot wel 22 uur per dag. Giraffen daarentegen slapen juist weer heel erg kort. Zij doen dat een kleine twee uur per dag (in korte sessies van vijf tot tien minuten). Daar hebben zij voldoende aan. Waar gaat jouw voorkeur naar uit?


Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt? Gebruik RESCUE Nacht Spray voor het slapen gaan.

RESCUE Plus met vitamine B5* en B12

Neem een van de RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten, onder andere te koop bij Kruidvat en ETOS.

*Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Lees meer »