10 Feiten en tips over stress

10 Feiten en tips over stress - RESCUE

R uim de helft van de Nederlanders heeft wel eens te maken met (langdurige) stress. Niet altijd ligt de oorzaak op het werk, alhoewel dat wel steeds meer in het nieuws is. Het is een van de grootste stijgers. De belangrijkste veroorzakers zijn:

  1. Gezondheid
  2. Zorgen om de kinderen
  3. Werk
  4. Financiële problemen
  5. Zorgen om naasten

Maar welke feiten over stress zijn er nog meer te vinden?

1. Vrouwen ervaren meer stress

Uit diverse onderzoeken blijkt dat vrouwen meer stress ervaren dan mannen. Omdat vrouwen zich op veel terreinen (werk, moederschap, sociaal en een combi daarvan etc) willen bewijzen. Ook jongeren ervaren steeds meer stress, vooral omdat ze ‘leren’ dat je met een 6 niet meer meetelt en minimaal een 8 moet scoren. En dan hebben we het nog niet eens over de sociale druk door het veelvuldig gebruik van sociale media.

2. Muziek luisteren ontspant

Wil je stress verminderen? Op nummer één staat muziek luisteren als middel om je weer in balans te komen. Ook zingen met je collega’s (onder werktijd) vermindert de stress. Maar of anderen daar blij van worden kun jij je afvragen. TV kijken staat op de tweede plaats, gevolgd door een warme douche of bad nemen om je weer te ontspannen.

3. Te veel op je bord

Hoeveel hooi neem jij op je vork? Voor vrouwen is meer werk hebben dan ze aankunnen de grootste struikelblok. Tel daarbij het gebrek aan waardering en een vervelende werksfeer bij op en het is niet vragen of de bom barst, maar wanneer die bom barst. Mannen zien vooral de omgang met collega’s als een stressfactor.

4. Huisdieren voorkomen stress

Je hebt vast wel eens gehoord, een kantoorhond. Steeds vaker zijn er honden of andere huisdieren te vinden op de werkvloer. Het dagelijks knuffelen met zo’n viervoeter kan je stressniveau verminderen. Je gaat bovendien vaker in de lunchpauze eventjes een wandeling buiten maken, omdat de hond uitgelaten moet worden. Kinderen worden er eveneens rustig, wanneer ze met hun huisdier knuffelen. Voor een aantal mensen kan het zelfs helpen bij eenzaamheid.

5. Beetje stress is gezond

Stress is echt niet altijd ongezond. In de oertijd zorgde het er namelijk voor dat je snel kon vluchten bij gevaar. Handig! Het zorgt voor focus, extra zuurstof en kracht in je spieren. Goede stress duurt echter kort en is gevarieerd. Het geeft zelfs voldoening als je die ene prestatie er nog even uit hebt geknald. Langdurige stress heeft echt veel meer nadelen dan de voordelen zoals hierboven beschreven.

6. Stress en voeding

Onderzoek toont aan dat werkgerelateerde stress het verbruik  van je vitaminen- en mineralenvoorraad in je lichaam deed afnemen met 33%. Met name kalium, magnesium, B vitamine complex en de antioxidanten vitamine A, C, en E. Deze voedingsstoffen vind je onder andere in verse groene groentes zoals spinazie, broccoli, avocado’s, peulvruchten maar ook in banaan, kiwi’ s, granaatappel en (rauwe) cacao. Ditzelfde geldt voor de mineralen zink, chroom, koper en ijzer. Het tekort aan deze vitamine kunnen ervoor zorgen dat je juist minder goed tegen stress kan, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.

7. Stress en eetbuien

Heb je te veel stress, dan is het praktisch onmogelijk om af te vallen. Sterker nog, bij stress produceert de bijnierschors het hormoon cortisol. Dit hormoon triggert in het brein de vraag naar meer koolhydraatrijk voedsel. Want je moest vanuit die oertijd nu eenmaal direct een sprintje kunnen trekken en dan kon je die extra energie wel gebruiken. Die vraag naar snelle suikers is er nog steeds bij stress. Alleen is dat nu eenvoudig beschikbaar door koek, snoep en dergelijke te eten. Terwijl we die extra koolhydraten helemaal niet meer gebruiken voor die fysieke krachtexplosie van je lichaam.

8. Stress en bewegen

Controle over je stress is dus belangrijk om eetbuien te voorkomen en de hormonen in balans te houden. Fietsen of lange afstanden wandelen kan juist helpen om die balans weer te vinden. Het is algemeen bekend dat actief bewegen veel gezondheidsvoordelen heeft. Hoe beter je lichaam weer in balans is, hoe makkelijker jij je dag aankan.

9. Werkstress

Bijna 2,7 miljoen werkende mensen in Nederland hebben te maken met een hoge werkdruk. Stress op de werkvloer is daarbij volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid beroepsziekte nummer 1. Uitval door stress is de afgelopen 5 jaar, 8 keer zo hoog geworden en daar wordt niemand blij van.

10. Slaap je stress weg

Wanneer je veel cortisol in je lichaam hebt, dat allerlei processen op gang brengt, is het niet meer dan logisch dat je lichaam hiervan ook moet herstellen. Je lijf gebruikt hier doorgaans de nacht voor. Een ieder heeft gemiddeld 7,5 uur kwalitatief goede slaap nodig om dit herstel mogelijk te maken. Zorg daarom voor zo min mogelijk afleiders die een goede nachtrust kunnen verstoren, zodat je optimaal gebruik maakt van dit gegeven en je weer fris aan een nieuwe dag kunt beginnen.


Ondersteuning nodig?

Iedereen krijgt wel eens te maken met een RESCUE momentje. Hoe zorg je er echter voor dat jij je niet uit het veld laat slaan en de balans vindt?

RESCUE Plus met vitamine B5* en B12

Neem een van de RESCUE Plus met vitamine B5* en B12 producten, onder andere te koop bij Kruidvat en ETOS.

*Ondersteunt in stress-situaties en ondersteunt bij spanning en inspanning!

Lees meer »